Växthusgasutsläpp från bussar
| Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
|---|---|---|---|
| 0 | Härjedalen | 2010 | 0,618 |
| 1 | Härjedalen | 2011 | 0,189 |
| 2 | Härjedalen | 2012 | 0,147 |
| 3 | Härjedalen | 2013 | 0,126 |
| 4 | Härjedalen | 2014 | 0,111 |
| 5 | Härjedalen | 2015 | 0,378 |
| 6 | Härjedalen | 2016 | 0,300 |
| 7 | Härjedalen | 2017 | 0,471 |
| 8 | Härjedalen | 2018 | 0,120 |
| 9 | Härjedalen | 2019 | 0,115 |
| 10 | Härjedalen | 2020 | 0,093 |
| 11 | Härjedalen | 2021 | 0,087 |
| 12 | Härjedalen | 2022 | 0,057 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från bussar har minskat snabbare än för alla andra fordonstyper eftersom andelen förnybar drivmedelsenergi ökat snabbast i busstrafiken. År 2023 var denna andel cirka 95 procent.
Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.
På väg mot fossilfria transporter