Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030
Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|
Gislaved | 2010 | 0,092 |
Gislaved | 2011 | 0,091 |
Gislaved | 2012 | 0,070 |
Gislaved | 2013 | 0,060 |
Gislaved | 2014 | 0,053 |
Gislaved | 2015 | 0,033 |
Gislaved | 2016 | 0,023 |
Gislaved | 2017 | 0,028 |
Gislaved | 2018 | 0,032 |
Gislaved | 2019 | 0,023 |
Gislaved | 2020 | 0,014 |
Gislaved | 2021 | 0,004 |
Växthusgasutsläppen från bussar har minskat snabbare än för alla andra fordonstyper eftersom andelen förnybar drivmedelsenergi ökat snabbast i busstrafiken. Däremot har ingen nämndvärd energieffektivisering skett.
Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.