Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp från bussar

Indikator K. H.K.4. 4

Territoriella växthusgasutsläpp per capita från busstrafiken (Ton CO2ekv/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (ton CO2ekv/inv)
0 Gislaved 2010 0,084
1 Gislaved 2011 0,091
2 Gislaved 2012 0,070
3 Gislaved 2013 0,060
4 Gislaved 2014 0,053
5 Gislaved 2015 0,033
6 Gislaved 2016 0,023
7 Gislaved 2017 0,027
8 Gislaved 2018 0,035
9 Gislaved 2019 0,032
10 Gislaved 2020 0,019
11 Gislaved 2021 0,011
12 Gislaved 2022 0,010
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Växthusgasutsläppen från bussar har minskat snabbare än för alla andra fordonstyper eftersom andelen förnybar drivmedelsenergi ökat snabbast i busstrafiken. Däremot har ingen nämndvärd energieffektivisering skett.

Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.

Uppdaterad: 2024-11-28