Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030
Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|
Filipstad | 2010 | 0,097 |
Filipstad | 2011 | 0,095 |
Filipstad | 2012 | 0,073 |
Filipstad | 2013 | 0,063 |
Filipstad | 2014 | 0,055 |
Filipstad | 2015 | 0,083 |
Filipstad | 2016 | 0,082 |
Filipstad | 2017 | 0,089 |
Filipstad | 2018 | 0,107 |
Filipstad | 2019 | 0,106 |
Filipstad | 2020 | 0,123 |
Filipstad | 2021 | 0,134 |
Växthusgasutsläppen från bussar har minskat snabbare än för alla andra fordonstyper eftersom andelen förnybar drivmedelsenergi ökat snabbast i busstrafiken. Däremot har ingen nämndvärd energieffektivisering skett.
Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.