Växthusgasutsläpp från bussar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Bollebygd | 2010 | 0,029 |
1 | Bollebygd | 2011 | 0,112 |
2 | Bollebygd | 2012 | 0,085 |
3 | Bollebygd | 2013 | 0,072 |
4 | Bollebygd | 2014 | 0,062 |
5 | Bollebygd | 2015 | 0,008 |
6 | Bollebygd | 2016 | 0,004 |
7 | Bollebygd | 2017 | 0,005 |
8 | Bollebygd | 2018 | 0,097 |
9 | Bollebygd | 2019 | 0,095 |
10 | Bollebygd | 2020 | 0,084 |
11 | Bollebygd | 2021 | 0,060 |
12 | Bollebygd | 2022 | 0,065 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från bussar har minskat snabbare än för alla andra fordonstyper eftersom andelen förnybar drivmedelsenergi ökat snabbast i busstrafiken. Däremot har ingen nämndvärd energieffektivisering skett.
Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.