Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030
Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|
Arjeplog | 2010 | 0,107 |
Arjeplog | 2011 | 0,106 |
Arjeplog | 2012 | 0,084 |
Arjeplog | 2013 | 0,073 |
Arjeplog | 2014 | 0,066 |
Arjeplog | 2015 | 0,208 |
Arjeplog | 2016 | 0,213 |
Arjeplog | 2017 | 0,296 |
Arjeplog | 2018 | 0,300 |
Arjeplog | 2019 | 0,341 |
Arjeplog | 2020 | 0,382 |
Arjeplog | 2021 | 0,444 |
Växthusgasutsläppen från bussar har minskat snabbare än för alla andra fordonstyper eftersom andelen förnybar drivmedelsenergi ökat snabbast i busstrafiken. Däremot har ingen nämndvärd energieffektivisering skett.
Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.