Växthusgasutsläpp från bussar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 |
Alingsås |
2010 |
0,018 |
1 |
Alingsås |
2011 |
0,070 |
2 |
Alingsås |
2012 |
0,054 |
3 |
Alingsås |
2013 |
0,046 |
4 |
Alingsås |
2014 |
0,040 |
5 |
Alingsås |
2015 |
0,005 |
6 |
Alingsås |
2016 |
0,003 |
7 |
Alingsås |
2017 |
0,003 |
8 |
Alingsås |
2018 |
0,037 |
9 |
Alingsås |
2019 |
0,036 |
10 |
Alingsås |
2020 |
0,032 |
11 |
Alingsås |
2021 |
0,023 |
12 |
Alingsås |
2022 |
0,025 |
Kommentar
Växthusgasutsläppen från bussar har minskat snabbare än för alla andra fordonstyper eftersom andelen förnybar drivmedelsenergi ökat snabbast i busstrafiken. Däremot har ingen nämndvärd energieffektivisering skett.
Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.