Växthusgasutsläpp från bussar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 |
Örnsköldsvik |
2010 |
0,139 |
1 |
Örnsköldsvik |
2011 |
0,088 |
2 |
Örnsköldsvik |
2012 |
0,068 |
3 |
Örnsköldsvik |
2013 |
0,058 |
4 |
Örnsköldsvik |
2014 |
0,050 |
5 |
Örnsköldsvik |
2015 |
0,091 |
6 |
Örnsköldsvik |
2016 |
0,087 |
7 |
Örnsköldsvik |
2017 |
0,007 |
8 |
Örnsköldsvik |
2018 |
0,020 |
9 |
Örnsköldsvik |
2019 |
0,022 |
10 |
Örnsköldsvik |
2020 |
0,017 |
11 |
Örnsköldsvik |
2021 |
0,019 |
12 |
Örnsköldsvik |
2022 |
0,018 |
Kommentar
Växthusgasutsläppen från bussar har minskat snabbare än för alla andra fordonstyper eftersom andelen förnybar drivmedelsenergi ökat snabbast i busstrafiken. Däremot har ingen nämndvärd energieffektivisering skett.
Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.