Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Energianvändning i transportsektorn

Mängd drivmedelsenergi som levererats till tankställen inom kommunens gränser, samt till kollektivtrafiken (MWh/capita)
Kommun Senaste värdet (MWh/capita) Datum
Gällivare  40,7 2020
Ödeshög  36,5 2020
Gislaved  32,6 2020
Malå  28,7 2020
Åsele  28,3 2019
Överkalix  27,7 2020
Pajala  24,6 2020
Jokkmokk  22,1 2020
Kiruna  21,5 2020
Malung-Sälen  21,1 2020
Laxå  21,1 2020
Falköping  21,0 2019
Munkedal  20,4 2020
Bjurholm  19,8 2020
Norsjö  18,4 2020
Markaryd  17,6 2020
Strömsund  17,4 2020
Storuman  17,4 2020
Vaggeryd  17,2 2020
Berg  17,1 2020
Mullsjö  17,0 2020
Härjedalen  16,8 2020
Nykvarn  16,6 2019
Södertälje  16,4 2020
Piteå  16,2 2020
Vilhelmina  16,0 2020
Örkelljunga  15,8 2020
Ånge  15,6 2020
Torsby  15,3 2020
Kramfors  15,1 2020
Arjeplog  14,6 2020
Årjäng  14,6 2020
Arboga  14,5 2020
Karlstad  14,4 2020
Jönköping  14,3 2020
Älvsbyn  14,3 2020
Stenungsund  14,3 2020
Lycksele  14,1 2020
Grums  14,0 2020
Nordmaling  14,0 2020
Askersund  13,9 2020
Sorsele  13,9 2020
Söderhamn  13,9 2019
Tanum  13,8 2020
Arvidsjaur  13,7 2020
Eda  13,3 2020
Vännäs  13,1 2020
Mora  13,1 2020
Vansbro  13,0 2020
Borlänge  13,0 2020
Kalix  12,9 2020
Hedemora  12,9 2020
Dorotea  12,7 2019
Gullspång  12,5 2020
Ljusdal  12,4 2020
Vindeln  12,4 2020
Surahammar  12,3 2020
Luleå  12,0 2020
Ljungby  11,9 2020
Krokom  11,7 2020
Hudiksvall  11,6 2020
Burlöv  11,5 2020
Sollefteå  11,5 2020
Ragunda  11,4 2020
Munkfors  11,3 2020
Nordanstig  11,2 2020
Aneby  11,2 2020
Arvika  11,2 2015
Boden  11,1 2020
Rättvik  11,0 2020
Nyköping  10,9 2020
Övertorneå  10,7 2020
Bengtsfors  10,7 2020
Sunne  10,7 2019
Mariestad  10,6 2020
Håbo  10,6 2020
Skellefteå  10,6 2020
Upplands Väsby  10,5 2019
Kristinehamn  10,5 2020
Hällefors  10,5 2020
Uddevalla  10,4 2020
Örnsköldsvik  10,3 2020
Värnamo  10,3 2020
Mjölby  10,3 2020
Gävle  10,2 2020
Lekeberg  10,2 2020
Åre  10,1 2020
Ängelholm  10,1 2020
Nora  10,0 2020
Orsa  10,0 2020
Åstorp  9,7 2020
Klippan  9,6 2020
Strömstad  9,6 2020
Sigtuna  9,6 2020
Filipstad  9,6 2020
Ekerö  9,4 2020
Göteborg  9,4 2018
Älvdalen  9,4 2020
Gotland  9,3 2020
Robertsfors  9,2 2020
Varberg  9,1 2020
Gagnef  9,1 2020
Falkenberg  9,0 2020
Hylte  9,0 2020
Vårgårda  9,0 2020
Vimmerby  8,9 2020
Avesta  8,9 2020
Tjörn  8,8 2019
Härryda  8,7 2020
Lidköping  8,6 2020
Enköping  8,6 2020
Heby  8,5 2020
Mölndal  8,5 2020
Halmstad  8,5 2020
Sundsvall  8,5 2020
Åmål  8,5 2020
Hörby  8,4 2020
Norrtälje  8,4 2020
Kumla  8,4 2020
Karlshamn  8,4 2019
Gnesta  8,3 2020
Staffanstorp  8,3 2020
Vara  8,3 2020
Haparanda  8,3 2020
Umeå  8,3 2020
Båstad  8,3 2020
Höör  8,2 2020
Bollnäs  8,2 2020
Ovanåker  8,1 2020
Skurup  8,1 2020
Borgholm  8,1 2020
Ystad  8,1 2020
Tierp  8,0 2020
Hallsberg  8,0 2020
Ockelbo  8,0 2020
Fagersta  7,9 2020
Kalmar  7,9 2020
Vänersborg  7,9 2016
Lysekil  7,9 2017
Emmaboda  7,8 2020
Nynäshamn  7,8 2020
Säffle  7,7 2020
Sollentuna  7,7 2015
Kinda  7,7 2020
Götene  7,7 2020
Härnösand  7,6 2020
Leksand  7,6 2020
Östersund  7,6 2020
Tingsryd  7,6 2020
Torsås  7,6 2020
Landskrona  7,6 2020
Eksjö  7,5 2020
Bromölla  7,5 2020
Oskarshamn  7,5 2020
Västerås  7,4 2020
Riket  7,4 2020
Östhammar  7,4 2020
Nybro  7,4 2020
Timrå  7,3 2020
Ulricehamn  7,3 2020
Örebro  7,3 2020
Kristianstad  7,3 2020
Helsingborg  7,2 2020
Orust  7,2 2020
Hultsfred  7,2 2020
Strängnäs  7,2 2020
Eskilstuna  7,2 2015
Hjo  7,1 2020
Karlskoga  7,1 2020
Huddinge  7,0 2019
Vallentuna  7,0 2019
Trosa  7,0 2020
Tibro  7,0 2020
Ale  7,0 2020
Laholm  7,0 2020
Flen  7,0 2020
Skara  6,9 2020
Falun  6,9 2020
Hässleholm  6,8 2020
Olofström  6,8 2020
Värmdö  6,8 2019
Karlskrona  6,8 2020
Alingsås  6,8 2020
Köping  6,7 2020
Sandviken  6,7 2019
Kungälv  6,5 2020
Valdemarsvik  6,5 2020
Östra Göinge  6,5 2020
Ronneby  6,4 2020
Bräcke  6,4 2020
Degerfors  6,4 2020
Norrköping  6,3 2020
Svenljunga  6,3 2019
Sotenäs  6,2 2020
Tomelilla  6,2 2020
Töreboda  6,2 2020
Österåker  6,2 2019
Lindesberg  6,1 2020
Mönsterås  6,1 2020
Hagfors  6,1 2020
Sölvesborg  6,0 2019
Täby  6,0 2020
Borås  6,0 2020
Eslöv  6,0 2020
Älvkarleby  6,0 2020
Växjö  5,9 2020
Simrishamn  5,9 2020
Kil  5,9 2020
Hofors  5,8 2020
Upplands-Bro  5,8 2019
Trelleborg  5,8 2020
Motala  5,8 2019
Järfälla  5,7 2020
Vetlanda  5,6 2020
Karlsborg  5,6 2020
Mark  5,5 2020
Perstorp  5,5 2020
Norberg  5,5 2020
Kungsbacka  5,5 2020
Ludvika  5,4 2020
Linköping  5,4 2020
Säter  5,4 2020
Mörbylånga  5,3 2020
Sala  5,3 2020
Västervik  5,3 2020
Bjuv  5,2 2020
Älmhult  5,2 2020
Nässjö  5,2 2020
Skövde  5,1 2020
Sjöbo  5,1 2019
Haninge  5,1 2020
Uppsala  5,1 2020
Kävlinge  5,0 2020
Mellerud  5,0 2020
Trollhättan  5,0 2020
Katrineholm  5,0 2020
Grästorp  4,9 2020
Essunga  4,9 2020
Hallstahammar  4,9 2020
Svedala  4,9 2020
Tranås  4,9 2020
Forshaga  4,8 2020
Dals-Ed  4,8 2020
Finspång  4,7 2020
Kungsör  4,7 2020
Malmö  4,7 2020
Lilla Edet  4,7 2020
Höganäs  4,5 2020
Ljusnarsberg  4,5 2020
Knivsta  4,4 2020
Söderköping  4,4 2020
Lund  4,4 2019
Storfors  4,3 2020
Lessebo  4,3 2020
Lerum  4,3 2020
Öckerö  4,2 2019
Uppvidinge  4,2 2020
Danderyd  4,1 2020
Sävsjö  4,1 2020
Åtvidaberg  4,1 2020
Vingåker  4,1 2020
Vellinge  4,0 2020
Nacka  4,0 2020
Osby  3,9 2020
Tyresö  3,9 2020
Solna  3,9 2020
Smedjebacken  3,8 2020
Botkyrka  3,8 2020
Hammarö  3,8 2020
Salem  3,6 2019
Lomma  3,5 2019
Habo  3,5 2020
Lidingö  3,5 2020
Tidaholm  3,4 2020
Oxelösund  3,4 2020
Tranemo  3,4 2020
Färgelanda  3,1 2020
Vaxholm  3,1 2020
Bollebygd  2,9 2020
Stockholm  2,9 2020
Vadstena  2,9 2020
Partille  2,8 2020
Sundbyberg  2,4 2019
Boxholm  2,4 2020
Svalöv  2,2 2020
Alvesta  2,1 2020
Högsby  2,0 2020
Herrljunga  1,8 2020
Skinnskatteberg  1,6 2020
Ydre  0,4 2020
Gnosjö  0,3 2020
Datakälla: SCB: Kommunal och regional energistatistik (KRE) slutanvändning, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Tillförlitligheten i denna statistik påverkas av att leveranserna inte alltid hänförts till den kommun där den slutliga förbrukningen skett. Ett fordon kan naturligtvis tanka i en kommun och sedan förbruka bränslet i en annan kommun. Även om leveranserna skulle motsvara energianvändningen inom kommunens gränser måste man hålla i minnet att denna påverkas av genomfartstrafik, och därmed inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner måste göras med stor försiktighet.

SCB:s kommunala och regionala statistik för energianvändningen i transportsektorn bygger på SCB:s statistik EN13 "Oljeleveranser - kommunvis redovisning". Leveranser av fordonsgas redovisas per län men inte per kommun. Biodiesel av typen FAME som säljs i ren form redovisas inte heller på kommunnivå. Därför underskattas mängden levererad drivmedelsenergi något i denna kommunala statistik. Detta gäller också den andel förnybar drivmedelsenergi som redovisas i indikator B2A_KH.

Energianvändningen i transportsektorn i riket som helhet redovisas mer detaljetat i den nationella indikatorn K1. Lägg märke till att den totala energianvändningen i transportsektorn som redovisas i denna nationella indikator inte är identisk med den energianvändning för riket som helhet som redovisas här, och som används för att jämföra med de enskilda kommunerna. Statistikkällorna är olika, och skillnaden beror på något olika avgränsningar.

Indikator K.H.K.1
Uppdaterad: 2022-04-27