Gå direkt till sidans innehåll

Energianvändning i transportsektorn

Indikator K. H.K. 1

Mängd drivmedelsenergi som levererats till tankställen inom kommunens gränser, samt till kollektivtrafiken (MWh/capita)

Rad-id Kommun Senaste värdet (MWh/capita) Datum

0

Ödeshög

 41,9

2022

1

Gällivare

 38,3

2022

2

Ånge

 32,5

2022

3

Gislaved

 29,2

2022

4

Överkalix

 29,1

2022

5

Malå

 28,7

2020

6

Åsele

 26,9

2022

7

Pajala

 25,1

2022

8

Laxå

 24,8

2022

9

Malung-Sälen

 23,8

2022

10

Kiruna

 22,3

2022

11

Jokkmokk

 22,1

2020

12

Göteborg

 20,9

2022

13

Storuman

 19,8

2022

14

Sorsele

 19,6

2022

15

Norsjö

 18,5

2022

16

Berg

 18,5

2022

17

Lysekil

 18,3

2022

18

Bjurholm

 18,3

2022

19

Munkedal

 17,8

2022

20

Mullsjö

 17,4

2022

21

Markaryd

 17,3

2022

22

Härjedalen

 17,1

2022

23

Arjeplog

 16,7

2021

24

Nykvarn

 16,6

2019

25

Askersund

 16,5

2022

26

Södertälje

 16,4

2022

27

Vilhelmina

 16,2

2021

28

Örkelljunga

 16,2

2022

29

Arboga

 16,1

2022

30

Torsby

 15,9

2022

31

Strömsund

 15,8

2022

32

Vindeln

 15,6

2021

33

Vaggeryd

 15,4

2022

34

Nordmaling

 15,3

2021

35

Arvidsjaur

 15,2

2022

36

Ystad

 15,0

2022

37

Kramfors

 15,0

2022

38

Töreboda

 15,0

2022

39

Stenungsund

 14,6

2022

40

Lycksele

 14,5

2022

41

Gullspång

 14,4

2022

42

Kalix

 14,3

2022

43

Tanum

 13,8

2022

44

Grums

 13,8

2022

45

Älvsbyn

 13,6

2022

46

Ljungby

 13,5

2022

47

Helsingborg

 13,5

2022

48

Piteå

 13,5

2022

49

Aneby

 13,4

2022

50

Söderhamn

 13,4

2022

51

Sollefteå

 13,3

2022

52

Karlstad

 13,1

2022

53

Jönköping

 13,1

2022

54

Vansbro

 13,1

2022

55

Örnsköldsvik

 13,0

2022

56

Mora

 12,8

2022

57

Haparanda

 12,8

2022

58

Värnamo

 12,6

2022

59

Vännäs

 12,5

2021

60

Dorotea

 12,5

2022

61

Mjölby

 12,5

2022

62

Surahammar

 12,3

2020

63

Gotland

 12,3

2022

64

Mariestad

 12,2

2022

65

Ljusdal

 12,1

2022

66

Luleå

 12,0

2022

67

Hudiksvall

 12,0

2022

68

Hylte

 12,0

2021

69

Hedemora

 12,0

2022

70

Burlöv

 11,9

2021

71

Sotenäs

 11,9

2022

72

Borlänge

 11,8

2022

73

Ragunda

 11,6

2022

74

Gävle

 11,6

2021

75

Åre

 11,5

2022

76

Nyköping

 11,5

2022

77

Bengtsfors

 11,4

2022

78

Krokom

 11,3

2022

79

Nordanstig

 11,3

2022

80

Åstorp

 11,3

2022

81

Munkfors

 11,2

2022

82

Arvika

 11,2

2015

83

Eda

 11,1

2022

84

Boden

 11,1

2020

85

Trelleborg

 11,0

2022

86

Sunne

 10,9

2022

87

Strömstad

 10,8

2022

88

Årjäng

 10,7

2022

89

Skellefteå

 10,6

2020

90

Robertsfors

 10,5

2022

91

Upplands Väsby

 10,5

2019

92

Kristinehamn

 10,5

2020

93

Hällefors

 10,5

2022

94

Klippan

 10,3

2022

95

Lekeberg

 10,2

2022

96

Ovanåker

 10,1

2022

97

Gagnef

 10,1

2022

98

Rättvik

 10,0

2022

99

Falkenberg

 10,0

2022

100

Flen

 10,0

2022

101

Götene

 9,9

2022

102

Håbo

 9,8

2022

103

Sigtuna

 9,8

2022

104

Skara

 9,8

2022

105

Övertorneå

 9,6

2022

106

Uddevalla

 9,6

2022

107

Filipstad

 9,6

2022

108

Grästorp

 9,5

2022

109

Ekerö

 9,4

2020

110

Orsa

 9,2

2022

111

Norrtälje

 9,2

2022

112

Varberg

 9,1

2020

113

Vallentuna

 9,1

2021

114

Bollnäs

 9,1

2022

115

Torsås

 9,1

2022

116

Gnesta

 9,0

2022

117

Ängelholm

 9,0

2022

118

Vimmerby

 9,0

2022

119

Älvdalen

 9,0

2022

120

Härryda

 8,9

2022

121

Valdemarsvik

 8,8

2022

122

Falköping

 8,7

2022

123

Eksjö

 8,7

2022

124

Avesta

 8,6

2022

125

Enköping

 8,6

2020

126

Hörby

 8,6

2022

127

Vara

 8,6

2022

128

Halmstad

 8,5

2022

129

Karlskoga

 8,5

2022

130

Landskrona

 8,5

2022

131

Åmål

 8,5

2020

132

Ulricehamn

 8,4

2022

133

Riket

 8,4

2022

134

Borgholm

 8,4

2022

135

Kinda

 8,3

2022

136

Fagersta

 8,3

2022

137

Båstad

 8,3

2022

138

Bromölla

 8,2

2022

139

Karlsborg

 8,2

2022

140

Leksand

 8,1

2022

141

Timrå

 8,1

2022

142

Tierp

 8,0

2020

143

Mönsterås

 8,0

2021

144

Tjörn

 8,0

2022

145

Kumla

 8,0

2022

146

Sundsvall

 8,0

2022

147

Hallsberg

 8,0

2020

148

Umeå

 8,0

2022

149

Sölvesborg

 7,9

2022

150

Västerås

 7,9

2021

151

Tingsryd

 7,9

2022

152

Oskarshamn

 7,8

2022

153

Norrköping

 7,8

2022

154

Säffle

 7,7

2020

155

Hjo

 7,7

2021

156

Sollentuna

 7,7

2015

157

Karlshamn

 7,7

2022

158

Ockelbo

 7,7

2022

159

Örebro

 7,6

2022

160

Östhammar

 7,6

2021

161

Staffanstorp

 7,5

2022

162

Vingåker

 7,5

2022

163

Katrineholm

 7,5

2021

164

Lidköping

 7,4

2022

165

Nybro

 7,4

2022

166

Hagfors

 7,4

2022

167

Nora

 7,4

2022

168

Hultsfred

 7,3

2022

169

Östersund

 7,3

2022

170

Mörbylånga

 7,3

2022

171

Kristianstad

 7,3

2021

172

Tibro

 7,2

2022

173

Nynäshamn

 7,2

2022

174

Strängnäs

 7,2

2022

175

Höör

 7,2

2022

176

Essunga

 7,1

2022

177

Orust

 7,1

2022

178

Kalmar

 7,1

2022

179

Laholm

 7,1

2022

180

Östra Göinge

 7,0

2022

181

Trosa

 7,0

2020

182

Vänersborg

 7,0

2021

183

Ale

 7,0

2022

184

Bräcke

 6,9

2022

185

Härnösand

 6,9

2022

186

Karlskrona

 6,9

2022

187

Finspång

 6,9

2021

188

Köping

 6,8

2022

189

Tranemo

 6,8

2022

190

Alingsås

 6,8

2022

191

Olofström

 6,7

2022

192

Hässleholm

 6,7

2022

193

Ronneby

 6,7

2022

194

Tomelilla

 6,7

2022

195

Vetlanda

 6,7

2022

196

Ludvika

 6,4

2022

197

Åtvidaberg

 6,4

2021

198

Mölndal

 6,4

2022

199

Vårgårda

 6,4

2022

200

Falun

 6,3

2022

201

Huddinge

 6,3

2022

202

Skurup

 6,3

2022

203

Täby

 6,2

2022

204

Kungälv

 6,2

2022

205

Österåker

 6,2

2019

206

Värmdö

 6,2

2022

207

Lindesberg

 6,1

2020

208

Heby

 6,1

2022

209

Sävsjö

 6,1

2022

210

Västervik

 6,1

2022

211

Sala

 6,0

2021

212

Älvkarleby

 6,0

2020

213

Eskilstuna

 6,0

2021

214

Kil

 5,9

2020

215

Sandviken

 5,8

2022

216

Eslöv

 5,8

2022

217

Upplands-Bro

 5,8

2022

218

Mark

 5,8

2022

219

Växjö

 5,7

2022

220

Kungsör

 5,6

2022

221

Borås

 5,6

2022

222

Tyresö

 5,6

2021

223

Skövde

 5,6

2022

224

Lomma

 5,6

2022

225

Hofors

 5,5

2022

226

Perstorp

 5,5

2020

227

Simrishamn

 5,5

2022

228

Älmhult

 5,5

2022

229

Tidaholm

 5,4

2022

230

Kungsbacka

 5,4

2021

231

Högsby

 5,4

2022

232

Söderköping

 5,4

2022

233

Linköping

 5,3

2022

234

Lilla Edet

 5,3

2022

235

Nässjö

 5,3

2022

236

Oxelösund

 5,3

2022

237

Motala

 5,2

2022

238

Svenljunga

 5,2

2022

239

Bjuv

 5,2

2020

240

Ljusnarsberg

 5,2

2022

241

Malmö

 5,2

2022

242

Knivsta

 5,2

2022

243

Sjöbo

 5,1

2019

244

Haninge

 5,1

2021

245

Järfälla

 5,1

2022

246

Norberg

 5,0

2022

247

Mellerud

 5,0

2020

248

Degerfors

 5,0

2022

249

Säter

 5,0

2022

250

Uppsala

 4,9

2022

251

Ydre

 4,8

2022

252

Kävlinge

 4,8

2022

253

Hallstahammar

 4,7

2022

254

Trollhättan

 4,6

2022

255

Tranås

 4,6

2022

256

Uppvidinge

 4,6

2022

257

Svedala

 4,6

2022

258

Höganäs

 4,4

2022

259

Dals-Ed

 4,4

2022

260

Habo

 4,4

2022

261

Smedjebacken

 4,3

2022

262

Lessebo

 4,2

2022

263

Hammarö

 4,2

2022

264

Osby

 4,1

2022

265

Vadstena

 3,9

2022

266

Vellinge

 3,9

2022

267

Lerum

 3,9

2022

268

Danderyd

 3,8

2022

269

Öckerö

 3,7

2022

270

Lund

 3,7

2022

271

Färgelanda

 3,7

2021

272

Storfors

 3,6

2022

273

Salem

 3,6

2019

274

Solna

 3,6

2022

275

Lidingö

 3,5

2021

276

Alvesta

 3,5

2022

277

Botkyrka

 3,5

2022

278

Nacka

 3,3

2022

279

Svalöv

 3,3

2022

280

Bollebygd

 2,9

2021

281

Forshaga

 2,9

2022

282

Stockholm

 2,9

2022

283

Vaxholm

 2,6

2022

284

Partille

 2,5

2022

285

Sundbyberg

 2,4

2019

286

Boxholm

 2,4

2020

287

Gnosjö

 2,3

2022

288

Emmaboda

 1,8

2022

289

Skinnskatteberg

 1,6

2020

290

Herrljunga

 1,4

2022

Kommentar

Tillförlitligheten i denna statistik påverkas av att leveranserna inte alltid hänförts till den kommun där den slutliga förbrukningen skett. Ett fordon kan naturligtvis tanka i en kommun och sedan förbruka bränslet i en annan kommun. Även om leveranserna skulle motsvara energianvändningen inom kommunens gränser måste man hålla i minnet att denna påverkas av genomfartstrafik, och därmed inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner måste göras med stor försiktighet.

SCB:s kommunala och regionala statistik för energianvändningen i transportsektorn bygger på SCB:s statistik EN13 "Oljeleveranser - kommunvis redovisning". Leveranser av fordonsgas redovisas per län men inte per kommun. Biodiesel av typen FAME som säljs i ren form redovisas inte heller på kommunnivå. Därför underskattas mängden levererad drivmedelsenergi något i denna kommunala statistik. Detta gäller också den andel förnybar drivmedelsenergi som redovisas i indikator B2A_KH.

Energianvändningen i transportsektorn i riket som helhet redovisas mer detaljetat i den nationella indikatorn K1. Lägg märke till att den totala energianvändningen i transportsektorn som redovisas i denna nationella indikator inte är identisk med den energianvändning för riket som helhet som redovisas här, och som används för att jämföra med de enskilda kommunerna. Statistikkällorna är olika, och skillnaden beror på något olika avgränsningar.

Uppdaterad: 2024-08-11