Gå direkt till sidans innehåll

Andel förnybara drivmedel i transportsektorn

Indikator K. H.B2. A

Andel förnybar drivmedelsenergi som levererats till tankställen inom kommunens gränser, samt till kollektivtrafiken (%)

Rad-id Kommun Senaste värdet (%) Datum
0 Södertälje  33,9 2022
1 Täby  29,4 2022
2 Sigtuna  28,9 2022
3 Ödeshög  28,2 2022
4 Ekerö  27,0 2020
5 Tyresö  26,8 2021
6 Borlänge  26,5 2022
7 Götene  26,3 2022
8 Ydre  26,2 2022
9 Öckerö  26,2 2022
10 Kalmar  26,1 2022
11 Norrtälje  26,0 2022
12 Essunga  26,0 2022
13 Mora  25,8 2022
14 Karlshamn  25,7 2022
15 Torsby  25,4 2022
16 Ljungby  25,0 2022
17 Järfälla  24,6 2022
18 Ovanåker  24,6 2022
19 Hällefors  24,4 2022
20 Vara  24,3 2022
21 Haninge  24,3 2021
22 Örebro  24,3 2022
23 Vimmerby  24,0 2022
24 Vallentuna  24,0 2021
25 Härryda  24,0 2022
26 Göteborg  23,7 2022
27 Halmstad  23,7 2022
28 Helsingborg  23,6 2022
29 Malmö  23,6 2022
30 Söderhamn  23,5 2022
31 Umeå  23,4 2022
32 Ulricehamn  23,4 2022
33 Gagnef  23,1 2022
34 Alvesta  23,1 2022
35 Klippan  23,0 2022
36 Vadstena  23,0 2022
37 Nora  22,6 2022
38 Gällivare  22,6 2022
39 Värnamo  22,6 2022
40 Norsjö  22,5 2022
41 Vaggeryd  22,2 2022
42 Vingåker  22,2 2022
43 Trelleborg  22,1 2022
44 Sundsvall  22,1 2022
45 Lomma  22,0 2022
46 Överkalix  22,0 2022
47 Pajala  21,9 2022
48 Huddinge  21,8 2022
49 Upplands Väsby  21,8 2019
50 Åsele  21,8 2022
51 Värmdö  21,7 2022
52 Haparanda  21,7 2022
53 Kramfors  21,6 2022
54 Bräcke  21,5 2022
55 Krokom  21,5 2022
56 Burlöv  21,5 2021
57 Leksand  21,5 2022
58 Riket  21,5 2022
59 Bjurholm  21,4 2022
60 Sorsele  21,4 2022
61 Gislaved  21,4 2022
62 Älvsbyn  21,3 2022
63 Lycksele  21,3 2022
64 Arboga  21,3 2022
65 Strömsund  21,2 2022
66 Sollefteå  21,2 2022
67 Bollnäs  21,1 2022
68 Laxå  21,1 2022
69 Hudiksvall  21,1 2022
70 Landskrona  21,0 2022
71 Markaryd  21,0 2022
72 Dals-Ed  20,9 2022
73 Sunne  20,9 2022
74 Sotenäs  20,8 2022
75 Hörby  20,7 2022
76 Tranemo  20,7 2022
77 Örkelljunga  20,7 2022
78 Jönköping  20,6 2022
79 Östersund  20,6 2022
80 Heby  20,6 2022
81 Hedemora  20,6 2022
82 Robertsfors  20,5 2022
83 Oxelösund  20,5 2022
84 Fagersta  20,5 2022
85 Habo  20,4 2022
86 Karlskrona  20,4 2022
87 Västervik  20,3 2022
88 Växjö  20,3 2022
89 Bengtsfors  20,3 2022
90 Nynäshamn  20,3 2019
91 Gullspång  20,3 2022
92 Karlskoga  20,3 2022
93 Ragunda  20,2 2022
94 Nyköping  20,2 2022
95 Svenljunga  20,1 2022
96 Falkenberg  20,1 2022
97 Storuman  20,1 2022
98 Ljusdal  20,1 2022
99 Älvdalen  20,1 2022
100 Övertorneå  20,0 2022
101 Skara  20,0 2022
102 Alingsås  20,0 2017
103 Arvidsjaur  20,0 2022
104 Nordanstig  19,9 2022
105 Mullsjö  19,9 2022
106 Gotland  19,9 2022
107 Malung-Sälen  19,8 2022
108 Härjedalen  19,8 2022
109 Munkedal  19,8 2022
110 Tingsryd  19,8 2022
111 Färgelanda  19,8 2021
112 Härnösand  19,7 2022
113 Varberg  19,7 2020
114 Berg  19,6 2022
115 Oskarshamn  19,6 2022
116 Kiruna  19,6 2022
117 Karlstad  19,6 2022
118 Grums  19,6 2022
119 Hultsfred  19,6 2022
120 Årjäng  19,5 2022
121 Kumla  19,5 2022
122 Sölvesborg  19,5 2022
123 Filipstad  19,5 2022
124 Dorotea  19,5 2022
125 Ockelbo  19,5 2022
126 Eksjö  19,4 2022
127 Avesta  19,4 2022
128 Linköping  19,4 2022
129 Rättvik  19,4 2022
130 Kungsör  19,4 2022
131 Tanum  19,4 2022
132 Eslöv  19,2 2022
133 Håbo  19,2 2022
134 Tidaholm  19,2 2022
135 Laholm  19,2 2022
136 Vansbro  19,2 2022
137 Lidköping  19,1 2022
138 Hammarö  19,1 2022
139 Timrå  19,1 2022
140 Hässleholm  19,0 2022
141 Orsa  19,0 2022
142 Örnsköldsvik  19,0 2022
143 Vårgårda  19,0 2022
144 Uddevalla  19,0 2019
145 Gävle  19,0 2021
146 Östra Göinge  19,0 2022
147 Munkfors  19,0 2022
148 Nybro  19,0 2022
149 Borgholm  19,0 2022
150 Mölndal  18,9 2022
151 Smedjebacken  18,9 2022
152 Osby  18,8 2022
153 Falun  18,7 2022
154 Gnesta  18,7 2022
155 Stockholm  18,7 2019
156 Ängelholm  18,7 2021
157 Söderköping  18,6 2022
158 Karlsborg  18,6 2022
159 Skinnskatteberg  18,6 2020
160 Hagfors  18,6 2022
161 Vetlanda  18,6 2022
162 Mariestad  18,6 2021
163 Nordmaling  18,5 2021
164 Norberg  18,5 2022
165 Motala  18,4 2022
166 Lekeberg  18,4 2022
167 Partille  18,4 2022
168 Torsås  18,4 2022
169 Ronneby  18,3 2022
170 Orust  18,3 2022
171 Lilla Edet  18,3 2022
172 Askersund  18,2 2022
173 Simrishamn  18,1 2022
174 Tjörn  18,1 2022
175 Hallstahammar  18,0 2022
176 Sävsjö  18,0 2022
177 Tibro  18,0 2022
178 Ludvika  17,9 2022
179 Olofström  17,9 2022
180 Hjo  17,8 2021
181 Mjölby  17,8 2018
182 Stenungsund  17,7 2018
183 Höör  17,7 2022
184 Trollhättan  17,7 2022
185 Österåker  17,6 2019
186 Båstad  17,6 2022
187 Gnosjö  17,6 2022
188 Valdemarsvik  17,6 2022
189 Älmhult  17,6 2022
190 Eda  17,5 2022
191 Storfors  17,5 2022
192 Finspång  17,5 2021
193 Skövde  17,5 2021
194 Svedala  17,5 2022
195 Kinda  17,5 2022
196 Östhammar  17,4 2021
197 Falköping  17,4 2019
198 Kristianstad  17,4 2020
199 Säter  17,4 2022
200 Knivsta  17,4 2022
201 Uppvidinge  17,3 2022
202 Åre  17,3 2022
203 Västerås  17,3 2021
204 Nässjö  17,3 2022
205 Skurup  17,2 2022
206 Botkyrka  17,2 2022
207 Lund  17,0 2022
208 Malå  17,0 2020
209 Aneby  17,0 2022
210 Grästorp  16,9 2022
211 Staffanstorp  16,9 2022
212 Ljusnarsberg  16,9 2022
213 Luleå  16,9 2021
214 Högsby  16,9 2022
215 Nacka  16,8 2019
216 Vilhelmina  16,8 2021
217 Herrljunga  16,8 2022
218 Mörbylånga  16,8 2022
219 Vindeln  16,7 2020
220 Tranås  16,6 2022
221 Sandviken  16,6 2022
222 Forshaga  16,6 2022
223 Hylte  16,4 2021
224 Köping  16,4 2017
225 Hofors  16,4 2022
226 Lerum  16,2 2022
227 Degerfors  16,1 2022
228 Arjeplog  16,1 2021
229 Solna  16,0 2022
230 Emmaboda  16,0 2022
231 Bromölla  16,0 2021
232 Kalix  16,0 2021
233 Kungsbacka  16,0 2021
234 Lessebo  15,9 2022
235 Kävlinge  15,8 2022
236 Strängnäs  15,7 2021
237 Kristinehamn  15,6 2020
238 Katrineholm  15,6 2021
239 Tomelilla  15,6 2022
240 Strömstad  15,5 2022
241 Vännäs  15,4 2020
242 Skellefteå  15,4 2020
243 Flen  15,3 2022
244 Höganäs  15,3 2022
245 Älvkarleby  15,2 2020
246 Vaxholm  15,2 2022
247 Svalöv  15,2 2022
248 Piteå  15,1 2020
249 Vellinge  15,1 2022
250 Lindesberg  14,9 2020
251 Danderyd  14,9 2022
252 Trosa  14,9 2020
253 Hallsberg  14,7 2020
254 Nykvarn  14,6 2019
255 Mönsterås  14,5 2021
256 Åmål  14,5 2020
257 Åtvidaberg  14,5 2021
258 Uppsala  14,4 2020
259 Enköping  14,3 2020
260 Surahammar  14,2 2020
261 Säffle  14,1 2020
262 Lysekil  14,0 2017
263 Bollebygd  13,8 2021
264 Salem  13,8 2019
265 Upplands-Bro  13,6 2019
266 Tierp  13,6 2020
267 Kungälv  13,5 2020
268 Lidingö  13,3 2021
269 Sundbyberg  13,2 2019
270 Sjöbo  13,2 2019
271 Sala  13,0 2016
272 Jokkmokk  12,6 2020
273 Åstorp  12,6 2022
274 Mellerud  12,4 2020
275 Boden  12,3 2020
276 Perstorp  12,2 2020
277 Kil  12,1 2020
278 Boxholm  11,9 2020
279 Ystad  11,4 2020
280 Bjuv  11,0 2020
281 Ånge  10,8 2022
282 Töreboda  9,6 2022
283 Norrköping  7,8 2015
284 Vänersborg  7,8 2015
285 Borås  7,2 2015
286 Mark  7,1 2014
287 Arvika  6,9 2015
288 Ale  6,8 2015
289 Eskilstuna  6,6 2015
290 Sollentuna  5,0 2015
Datakälla: SCB: Kommunal och regional energistatistik (KRE) slutanvändning

Kommentar

Tillförlitligheten i denna statistik påverkas av att leveranserna inte alltid hänförts till den kommun där den slutliga förbrukningen skett. Ett fordon kan naturligtvis tanka i en kommun och sedan förbruka bränslet i en annan kommun. Jämförelser mellan kommuner måste göras med stor försiktighet.

SCB:s kommunala och regionala statistik för energianvändningen i transportsektorn bygger på SCB:s statistik EN13 "Oljeleveranser - kommunvis redovisning". Leveranser av fordonsgas redovisas per län men inte per kommun. Biodiesel av typen FAME som säljs i ren form redovisas inte heller på kommunnivå. Därför underskattas andelen förnybar drivmedelsenergi något i denna kommunala statistik. Detta gäller också den sammanlagda mängden levererad drivmedelsenergi som redovisas i indikator K1_KH.

Andelen förnybar drivmedelsenergi i vägtrafiken i riket som helhet redovisas i den nationella indikatorn B2A. Lägg märke till att den förnybara andel i vägtrafiken som redovisas i denna nationella indikator inte är identisk med den förnybara andel i hela transportsektorn för riket som helhet som redovisas här, och som används för att jämföra med de enskilda kommunerna. Avgränsningar och statistikkällor är olika.

Mer specifikt innefattas fordonsgas i den nationella indikatorn B2A, men saknas i denna kommunala indikator B2A_KH. Å andra sidan innefattar B2A_KH el till järnväg, vilken saknas i B2A. Denna el inkluderas i den totala energianvändning som ligger till grund för den förnybara andelen i denna indikator B2A_KH, men inte i den förnybara volymen energi. Detta minskar den förnybara andelen i B2A_KH något jämfört med de värden som redovisas i indikator B2A.

Andelen förnybar drivmedelsenergi som används i kommunkoncernens verksamhet redovisas i indikator B2A_KV.

Uppdaterad: 2024-11-28