Gå direkt till sidans innehåll

Andel förnybara drivmedel i transportsektorn

Indikator K. H.B2. A

Andel förnybar drivmedelsenergi som levererats till tankställen inom kommunens gränser, samt till kollektivtrafiken (%)

Rad-id Kommun Senaste värdet (%) Datum

0

Södertälje

 33,9

2022

1

Täby

 29,4

2022

2

Sigtuna

 28,9

2022

3

Ödeshög

 28,2

2022

4

Ekerö

 27,0

2020

5

Tyresö

 26,8

2021

6

Borlänge

 26,5

2022

7

Götene

 26,3

2022

8

Ydre

 26,2

2022

9

Öckerö

 26,2

2022

10

Kalmar

 26,1

2022

11

Norrtälje

 26,0

2022

12

Essunga

 26,0

2022

13

Mora

 25,8

2022

14

Karlshamn

 25,7

2022

15

Torsby

 25,4

2022

16

Ljungby

 25,0

2022

17

Järfälla

 24,6

2022

18

Ovanåker

 24,6

2022

19

Hällefors

 24,4

2022

20

Vara

 24,3

2022

21

Haninge

 24,3

2021

22

Örebro

 24,3

2022

23

Vimmerby

 24,0

2022

24

Vallentuna

 24,0

2021

25

Härryda

 24,0

2022

26

Göteborg

 23,7

2022

27

Halmstad

 23,7

2022

28

Helsingborg

 23,6

2022

29

Malmö

 23,6

2022

30

Söderhamn

 23,5

2022

31

Umeå

 23,4

2022

32

Ulricehamn

 23,4

2022

33

Gagnef

 23,1

2022

34

Alvesta

 23,1

2022

35

Klippan

 23,0

2022

36

Vadstena

 23,0

2022

37

Nora

 22,6

2022

38

Gällivare

 22,6

2022

39

Värnamo

 22,6

2022

40

Norsjö

 22,5

2022

41

Vaggeryd

 22,2

2022

42

Vingåker

 22,2

2022

43

Trelleborg

 22,1

2022

44

Sundsvall

 22,1

2022

45

Lomma

 22,0

2022

46

Överkalix

 22,0

2022

47

Pajala

 21,9

2022

48

Huddinge

 21,8

2022

49

Upplands Väsby

 21,8

2019

50

Åsele

 21,8

2022

51

Värmdö

 21,7

2022

52

Haparanda

 21,7

2022

53

Kramfors

 21,6

2022

54

Bräcke

 21,5

2022

55

Krokom

 21,5

2022

56

Burlöv

 21,5

2021

57

Leksand

 21,5

2022

58

Riket

 21,5

2022

59

Bjurholm

 21,4

2022

60

Sorsele

 21,4

2022

61

Gislaved

 21,4

2022

62

Älvsbyn

 21,3

2022

63

Lycksele

 21,3

2022

64

Arboga

 21,3

2022

65

Strömsund

 21,2

2022

66

Sollefteå

 21,2

2022

67

Bollnäs

 21,1

2022

68

Laxå

 21,1

2022

69

Hudiksvall

 21,1

2022

70

Landskrona

 21,0

2022

71

Markaryd

 21,0

2022

72

Dals-Ed

 20,9

2022

73

Sunne

 20,9

2022

74

Sotenäs

 20,8

2022

75

Hörby

 20,7

2022

76

Tranemo

 20,7

2022

77

Örkelljunga

 20,7

2022

78

Jönköping

 20,6

2022

79

Östersund

 20,6

2022

80

Heby

 20,6

2022

81

Hedemora

 20,6

2022

82

Robertsfors

 20,5

2022

83

Oxelösund

 20,5

2022

84

Fagersta

 20,5

2022

85

Habo

 20,4

2022

86

Karlskrona

 20,4

2022

87

Västervik

 20,3

2022

88

Växjö

 20,3

2022

89

Bengtsfors

 20,3

2022

90

Nynäshamn

 20,3

2019

91

Gullspång

 20,3

2022

92

Karlskoga

 20,3

2022

93

Ragunda

 20,2

2022

94

Nyköping

 20,2

2022

95

Svenljunga

 20,1

2022

96

Falkenberg

 20,1

2022

97

Storuman

 20,1

2022

98

Ljusdal

 20,1

2022

99

Älvdalen

 20,1

2022

100

Övertorneå

 20,0

2022

101

Skara

 20,0

2022

102

Alingsås

 20,0

2017

103

Arvidsjaur

 20,0

2022

104

Nordanstig

 19,9

2022

105

Mullsjö

 19,9

2022

106

Gotland

 19,9

2022

107

Malung-Sälen

 19,8

2022

108

Härjedalen

 19,8

2022

109

Munkedal

 19,8

2022

110

Tingsryd

 19,8

2022

111

Färgelanda

 19,8

2021

112

Härnösand

 19,7

2022

113

Varberg

 19,7

2020

114

Berg

 19,6

2022

115

Oskarshamn

 19,6

2022

116

Kiruna

 19,6

2022

117

Karlstad

 19,6

2022

118

Grums

 19,6

2022

119

Hultsfred

 19,6

2022

120

Årjäng

 19,5

2022

121

Kumla

 19,5

2022

122

Sölvesborg

 19,5

2022

123

Filipstad

 19,5

2022

124

Dorotea

 19,5

2022

125

Ockelbo

 19,5

2022

126

Eksjö

 19,4

2022

127

Avesta

 19,4

2022

128

Linköping

 19,4

2022

129

Rättvik

 19,4

2022

130

Kungsör

 19,4

2022

131

Tanum

 19,4

2022

132

Eslöv

 19,2

2022

133

Håbo

 19,2

2022

134

Tidaholm

 19,2

2022

135

Laholm

 19,2

2022

136

Vansbro

 19,2

2022

137

Lidköping

 19,1

2022

138

Hammarö

 19,1

2022

139

Timrå

 19,1

2022

140

Hässleholm

 19,0

2022

141

Orsa

 19,0

2022

142

Örnsköldsvik

 19,0

2022

143

Vårgårda

 19,0

2022

144

Uddevalla

 19,0

2019

145

Gävle

 19,0

2021

146

Östra Göinge

 19,0

2022

147

Munkfors

 19,0

2022

148

Nybro

 19,0

2022

149

Borgholm

 19,0

2022

150

Mölndal

 18,9

2022

151

Smedjebacken

 18,9

2022

152

Osby

 18,8

2022

153

Falun

 18,7

2022

154

Gnesta

 18,7

2022

155

Stockholm

 18,7

2019

156

Ängelholm

 18,7

2021

157

Söderköping

 18,6

2022

158

Karlsborg

 18,6

2022

159

Skinnskatteberg

 18,6

2020

160

Hagfors

 18,6

2022

161

Vetlanda

 18,6

2022

162

Mariestad

 18,6

2021

163

Nordmaling

 18,5

2021

164

Norberg

 18,5

2022

165

Motala

 18,4

2022

166

Lekeberg

 18,4

2022

167

Partille

 18,4

2022

168

Torsås

 18,4

2022

169

Ronneby

 18,3

2022

170

Orust

 18,3

2022

171

Lilla Edet

 18,3

2022

172

Askersund

 18,2

2022

173

Simrishamn

 18,1

2022

174

Tjörn

 18,1

2022

175

Hallstahammar

 18,0

2022

176

Sävsjö

 18,0

2022

177

Tibro

 18,0

2022

178

Ludvika

 17,9

2022

179

Olofström

 17,9

2022

180

Hjo

 17,8

2021

181

Mjölby

 17,8

2018

182

Stenungsund

 17,7

2018

183

Höör

 17,7

2022

184

Trollhättan

 17,7

2022

185

Österåker

 17,6

2019

186

Båstad

 17,6

2022

187

Gnosjö

 17,6

2022

188

Valdemarsvik

 17,6

2022

189

Älmhult

 17,6

2022

190

Eda

 17,5

2022

191

Storfors

 17,5

2022

192

Finspång

 17,5

2021

193

Skövde

 17,5

2021

194

Svedala

 17,5

2022

195

Kinda

 17,5

2022

196

Östhammar

 17,4

2021

197

Falköping

 17,4

2019

198

Kristianstad

 17,4

2020

199

Säter

 17,4

2022

200

Knivsta

 17,4

2022

201

Uppvidinge

 17,3

2022

202

Åre

 17,3

2022

203

Västerås

 17,3

2021

204

Nässjö

 17,3

2022

205

Skurup

 17,2

2022

206

Botkyrka

 17,2

2022

207

Lund

 17,0

2022

208

Malå

 17,0

2020

209

Aneby

 17,0

2022

210

Grästorp

 16,9

2022

211

Staffanstorp

 16,9

2022

212

Ljusnarsberg

 16,9

2022

213

Luleå

 16,9

2021

214

Högsby

 16,9

2022

215

Nacka

 16,8

2019

216

Vilhelmina

 16,8

2021

217

Herrljunga

 16,8

2022

218

Mörbylånga

 16,8

2022

219

Vindeln

 16,7

2020

220

Tranås

 16,6

2022

221

Sandviken

 16,6

2022

222

Forshaga

 16,6

2022

223

Hylte

 16,4

2021

224

Köping

 16,4

2017

225

Hofors

 16,4

2022

226

Lerum

 16,2

2022

227

Degerfors

 16,1

2022

228

Arjeplog

 16,1

2021

229

Solna

 16,0

2022

230

Emmaboda

 16,0

2022

231

Bromölla

 16,0

2021

232

Kalix

 16,0

2021

233

Kungsbacka

 16,0

2021

234

Lessebo

 15,9

2022

235

Kävlinge

 15,8

2022

236

Strängnäs

 15,7

2021

237

Kristinehamn

 15,6

2020

238

Katrineholm

 15,6

2021

239

Tomelilla

 15,6

2022

240

Strömstad

 15,5

2022

241

Vännäs

 15,4

2020

242

Skellefteå

 15,4

2020

243

Flen

 15,3

2022

244

Höganäs

 15,3

2022

245

Älvkarleby

 15,2

2020

246

Vaxholm

 15,2

2022

247

Svalöv

 15,2

2022

248

Piteå

 15,1

2020

249

Vellinge

 15,1

2022

250

Lindesberg

 14,9

2020

251

Danderyd

 14,9

2022

252

Trosa

 14,9

2020

253

Hallsberg

 14,7

2020

254

Nykvarn

 14,6

2019

255

Mönsterås

 14,5

2021

256

Åmål

 14,5

2020

257

Åtvidaberg

 14,5

2021

258

Uppsala

 14,4

2020

259

Enköping

 14,3

2020

260

Surahammar

 14,2

2020

261

Säffle

 14,1

2020

262

Lysekil

 14,0

2017

263

Bollebygd

 13,8

2021

264

Salem

 13,8

2019

265

Upplands-Bro

 13,6

2019

266

Tierp

 13,6

2020

267

Kungälv

 13,5

2020

268

Lidingö

 13,3

2021

269

Sundbyberg

 13,2

2019

270

Sjöbo

 13,2

2019

271

Sala

 13,0

2016

272

Jokkmokk

 12,6

2020

273

Åstorp

 12,6

2022

274

Mellerud

 12,4

2020

275

Boden

 12,3

2020

276

Perstorp

 12,2

2020

277

Kil

 12,1

2020

278

Boxholm

 11,9

2020

279

Ystad

 11,4

2020

280

Bjuv

 11,0

2020

281

Ånge

 10,8

2022

282

Töreboda

 9,6

2022

283

Norrköping

 7,8

2015

284

Vänersborg

 7,8

2015

285

Borås

 7,2

2015

286

Mark

 7,1

2014

287

Arvika

 6,9

2015

288

Ale

 6,8

2015

289

Eskilstuna

 6,6

2015

290

Sollentuna

 5,0

2015

Kommentar

Tillförlitligheten i denna statistik påverkas av att leveranserna inte alltid hänförts till den kommun där den slutliga förbrukningen skett. Ett fordon kan naturligtvis tanka i en kommun och sedan förbruka bränslet i en annan kommun. Jämförelser mellan kommuner måste göras med stor försiktighet.

SCB:s kommunala och regionala statistik för energianvändningen i transportsektorn bygger på SCB:s statistik EN13 "Oljeleveranser - kommunvis redovisning". Leveranser av fordonsgas redovisas per län men inte per kommun. Biodiesel av typen FAME som säljs i ren form redovisas inte heller på kommunnivå. Därför underskattas andelen förnybar drivmedelsenergi något i denna kommunala statistik. Detta gäller också den sammanlagda mängden levererad drivmedelsenergi som redovisas i indikator K1_KH.

Andelen förnybar drivmedelsenergi i vägtrafiken i riket som helhet redovisas i den nationella indikatorn B2A. Lägg märke till att den förnybara andel i vägtrafiken som redovisas i denna nationella indikator inte är identisk med den förnybara andel i hela transportsektorn för riket som helhet som redovisas här, och som används för att jämföra med de enskilda kommunerna. Avgränsningar och statistikkällor är olika.

Mer specifikt innefattas fordonsgas i den nationella indikatorn B2A, men saknas i denna kommunala indikator B2A_KH. Å andra sidan innefattar B2A_KH el till järnväg, vilken saknas i B2A. Denna el inkluderas i den totala energianvändning som ligger till grund för den förnybara andelen i denna indikator B2A_KH, men inte i den förnybara volymen energi. Detta minskar den förnybara andelen i B2A_KH något jämfört med de värden som redovisas i indikator B2A.

Andelen förnybar drivmedelsenergi som används i kommunkoncernens verksamhet redovisas i indikator B2A_KV.

Uppdaterad: 2024-08-19