Andel förnybara drivmedel i transportsektorn
Rad-id | Kommun | Senaste värdet (%) | Datum |
---|---|---|---|
0 | Södertälje | 33,9 | 2022 |
1 | Täby | 29,4 | 2022 |
2 | Sigtuna | 28,9 | 2022 |
3 | Ödeshög | 28,2 | 2022 |
4 | Ekerö | 27,0 | 2020 |
5 | Tyresö | 26,8 | 2021 |
6 | Borlänge | 26,5 | 2022 |
7 | Götene | 26,3 | 2022 |
8 | Ydre | 26,2 | 2022 |
9 | Öckerö | 26,2 | 2022 |
10 | Kalmar | 26,1 | 2022 |
11 | Norrtälje | 26,0 | 2022 |
12 | Essunga | 26,0 | 2022 |
13 | Mora | 25,8 | 2022 |
14 | Karlshamn | 25,7 | 2022 |
15 | Torsby | 25,4 | 2022 |
16 | Ljungby | 25,0 | 2022 |
17 | Järfälla | 24,6 | 2022 |
18 | Ovanåker | 24,6 | 2022 |
19 | Hällefors | 24,4 | 2022 |
20 | Vara | 24,3 | 2022 |
21 | Haninge | 24,3 | 2021 |
22 | Örebro | 24,3 | 2022 |
23 | Vimmerby | 24,0 | 2022 |
24 | Vallentuna | 24,0 | 2021 |
25 | Härryda | 24,0 | 2022 |
26 | Göteborg | 23,7 | 2022 |
27 | Halmstad | 23,7 | 2022 |
28 | Helsingborg | 23,6 | 2022 |
29 | Malmö | 23,6 | 2022 |
30 | Söderhamn | 23,5 | 2022 |
31 | Umeå | 23,4 | 2022 |
32 | Ulricehamn | 23,4 | 2022 |
33 | Gagnef | 23,1 | 2022 |
34 | Alvesta | 23,1 | 2022 |
35 | Klippan | 23,0 | 2022 |
36 | Vadstena | 23,0 | 2022 |
37 | Nora | 22,6 | 2022 |
38 | Gällivare | 22,6 | 2022 |
39 | Värnamo | 22,6 | 2022 |
40 | Norsjö | 22,5 | 2022 |
41 | Vaggeryd | 22,2 | 2022 |
42 | Vingåker | 22,2 | 2022 |
43 | Trelleborg | 22,1 | 2022 |
44 | Sundsvall | 22,1 | 2022 |
45 | Lomma | 22,0 | 2022 |
46 | Överkalix | 22,0 | 2022 |
47 | Pajala | 21,9 | 2022 |
48 | Huddinge | 21,8 | 2022 |
49 | Upplands Väsby | 21,8 | 2019 |
50 | Åsele | 21,8 | 2022 |
51 | Värmdö | 21,7 | 2022 |
52 | Haparanda | 21,7 | 2022 |
53 | Kramfors | 21,6 | 2022 |
54 | Bräcke | 21,5 | 2022 |
55 | Krokom | 21,5 | 2022 |
56 | Burlöv | 21,5 | 2021 |
57 | Leksand | 21,5 | 2022 |
58 | Riket | 21,5 | 2022 |
59 | Bjurholm | 21,4 | 2022 |
60 | Sorsele | 21,4 | 2022 |
61 | Gislaved | 21,4 | 2022 |
62 | Älvsbyn | 21,3 | 2022 |
63 | Lycksele | 21,3 | 2022 |
64 | Arboga | 21,3 | 2022 |
65 | Strömsund | 21,2 | 2022 |
66 | Sollefteå | 21,2 | 2022 |
67 | Bollnäs | 21,1 | 2022 |
68 | Laxå | 21,1 | 2022 |
69 | Hudiksvall | 21,1 | 2022 |
70 | Landskrona | 21,0 | 2022 |
71 | Markaryd | 21,0 | 2022 |
72 | Dals-Ed | 20,9 | 2022 |
73 | Sunne | 20,9 | 2022 |
74 | Sotenäs | 20,8 | 2022 |
75 | Hörby | 20,7 | 2022 |
76 | Tranemo | 20,7 | 2022 |
77 | Örkelljunga | 20,7 | 2022 |
78 | Jönköping | 20,6 | 2022 |
79 | Östersund | 20,6 | 2022 |
80 | Heby | 20,6 | 2022 |
81 | Hedemora | 20,6 | 2022 |
82 | Robertsfors | 20,5 | 2022 |
83 | Oxelösund | 20,5 | 2022 |
84 | Fagersta | 20,5 | 2022 |
85 | Habo | 20,4 | 2022 |
86 | Karlskrona | 20,4 | 2022 |
87 | Västervik | 20,3 | 2022 |
88 | Växjö | 20,3 | 2022 |
89 | Bengtsfors | 20,3 | 2022 |
90 | Nynäshamn | 20,3 | 2019 |
91 | Gullspång | 20,3 | 2022 |
92 | Karlskoga | 20,3 | 2022 |
93 | Ragunda | 20,2 | 2022 |
94 | Nyköping | 20,2 | 2022 |
95 | Svenljunga | 20,1 | 2022 |
96 | Falkenberg | 20,1 | 2022 |
97 | Storuman | 20,1 | 2022 |
98 | Ljusdal | 20,1 | 2022 |
99 | Älvdalen | 20,1 | 2022 |
100 | Övertorneå | 20,0 | 2022 |
101 | Skara | 20,0 | 2022 |
102 | Alingsås | 20,0 | 2017 |
103 | Arvidsjaur | 20,0 | 2022 |
104 | Nordanstig | 19,9 | 2022 |
105 | Mullsjö | 19,9 | 2022 |
106 | Gotland | 19,9 | 2022 |
107 | Malung-Sälen | 19,8 | 2022 |
108 | Härjedalen | 19,8 | 2022 |
109 | Munkedal | 19,8 | 2022 |
110 | Tingsryd | 19,8 | 2022 |
111 | Färgelanda | 19,8 | 2021 |
112 | Härnösand | 19,7 | 2022 |
113 | Varberg | 19,7 | 2020 |
114 | Berg | 19,6 | 2022 |
115 | Oskarshamn | 19,6 | 2022 |
116 | Kiruna | 19,6 | 2022 |
117 | Karlstad | 19,6 | 2022 |
118 | Grums | 19,6 | 2022 |
119 | Hultsfred | 19,6 | 2022 |
120 | Årjäng | 19,5 | 2022 |
121 | Kumla | 19,5 | 2022 |
122 | Sölvesborg | 19,5 | 2022 |
123 | Filipstad | 19,5 | 2022 |
124 | Dorotea | 19,5 | 2022 |
125 | Ockelbo | 19,5 | 2022 |
126 | Eksjö | 19,4 | 2022 |
127 | Avesta | 19,4 | 2022 |
128 | Linköping | 19,4 | 2022 |
129 | Rättvik | 19,4 | 2022 |
130 | Kungsör | 19,4 | 2022 |
131 | Tanum | 19,4 | 2022 |
132 | Eslöv | 19,2 | 2022 |
133 | Håbo | 19,2 | 2022 |
134 | Tidaholm | 19,2 | 2022 |
135 | Laholm | 19,2 | 2022 |
136 | Vansbro | 19,2 | 2022 |
137 | Lidköping | 19,1 | 2022 |
138 | Hammarö | 19,1 | 2022 |
139 | Timrå | 19,1 | 2022 |
140 | Hässleholm | 19,0 | 2022 |
141 | Orsa | 19,0 | 2022 |
142 | Örnsköldsvik | 19,0 | 2022 |
143 | Vårgårda | 19,0 | 2022 |
144 | Uddevalla | 19,0 | 2019 |
145 | Gävle | 19,0 | 2021 |
146 | Östra Göinge | 19,0 | 2022 |
147 | Munkfors | 19,0 | 2022 |
148 | Nybro | 19,0 | 2022 |
149 | Borgholm | 19,0 | 2022 |
150 | Mölndal | 18,9 | 2022 |
151 | Smedjebacken | 18,9 | 2022 |
152 | Osby | 18,8 | 2022 |
153 | Falun | 18,7 | 2022 |
154 | Gnesta | 18,7 | 2022 |
155 | Stockholm | 18,7 | 2019 |
156 | Ängelholm | 18,7 | 2021 |
157 | Söderköping | 18,6 | 2022 |
158 | Karlsborg | 18,6 | 2022 |
159 | Skinnskatteberg | 18,6 | 2020 |
160 | Hagfors | 18,6 | 2022 |
161 | Vetlanda | 18,6 | 2022 |
162 | Mariestad | 18,6 | 2021 |
163 | Nordmaling | 18,5 | 2021 |
164 | Norberg | 18,5 | 2022 |
165 | Motala | 18,4 | 2022 |
166 | Lekeberg | 18,4 | 2022 |
167 | Partille | 18,4 | 2022 |
168 | Torsås | 18,4 | 2022 |
169 | Ronneby | 18,3 | 2022 |
170 | Orust | 18,3 | 2022 |
171 | Lilla Edet | 18,3 | 2022 |
172 | Askersund | 18,2 | 2022 |
173 | Simrishamn | 18,1 | 2022 |
174 | Tjörn | 18,1 | 2022 |
175 | Hallstahammar | 18,0 | 2022 |
176 | Sävsjö | 18,0 | 2022 |
177 | Tibro | 18,0 | 2022 |
178 | Ludvika | 17,9 | 2022 |
179 | Olofström | 17,9 | 2022 |
180 | Hjo | 17,8 | 2021 |
181 | Mjölby | 17,8 | 2018 |
182 | Stenungsund | 17,7 | 2018 |
183 | Höör | 17,7 | 2022 |
184 | Trollhättan | 17,7 | 2022 |
185 | Österåker | 17,6 | 2019 |
186 | Båstad | 17,6 | 2022 |
187 | Gnosjö | 17,6 | 2022 |
188 | Valdemarsvik | 17,6 | 2022 |
189 | Älmhult | 17,6 | 2022 |
190 | Eda | 17,5 | 2022 |
191 | Storfors | 17,5 | 2022 |
192 | Finspång | 17,5 | 2021 |
193 | Skövde | 17,5 | 2021 |
194 | Svedala | 17,5 | 2022 |
195 | Kinda | 17,5 | 2022 |
196 | Östhammar | 17,4 | 2021 |
197 | Falköping | 17,4 | 2019 |
198 | Kristianstad | 17,4 | 2020 |
199 | Säter | 17,4 | 2022 |
200 | Knivsta | 17,4 | 2022 |
201 | Uppvidinge | 17,3 | 2022 |
202 | Åre | 17,3 | 2022 |
203 | Västerås | 17,3 | 2021 |
204 | Nässjö | 17,3 | 2022 |
205 | Skurup | 17,2 | 2022 |
206 | Botkyrka | 17,2 | 2022 |
207 | Lund | 17,0 | 2022 |
208 | Malå | 17,0 | 2020 |
209 | Aneby | 17,0 | 2022 |
210 | Grästorp | 16,9 | 2022 |
211 | Staffanstorp | 16,9 | 2022 |
212 | Ljusnarsberg | 16,9 | 2022 |
213 | Luleå | 16,9 | 2021 |
214 | Högsby | 16,9 | 2022 |
215 | Nacka | 16,8 | 2019 |
216 | Vilhelmina | 16,8 | 2021 |
217 | Herrljunga | 16,8 | 2022 |
218 | Mörbylånga | 16,8 | 2022 |
219 | Vindeln | 16,7 | 2020 |
220 | Tranås | 16,6 | 2022 |
221 | Sandviken | 16,6 | 2022 |
222 | Forshaga | 16,6 | 2022 |
223 | Hylte | 16,4 | 2021 |
224 | Köping | 16,4 | 2017 |
225 | Hofors | 16,4 | 2022 |
226 | Lerum | 16,2 | 2022 |
227 | Degerfors | 16,1 | 2022 |
228 | Arjeplog | 16,1 | 2021 |
229 | Solna | 16,0 | 2022 |
230 | Emmaboda | 16,0 | 2022 |
231 | Bromölla | 16,0 | 2021 |
232 | Kalix | 16,0 | 2021 |
233 | Kungsbacka | 16,0 | 2021 |
234 | Lessebo | 15,9 | 2022 |
235 | Kävlinge | 15,8 | 2022 |
236 | Strängnäs | 15,7 | 2021 |
237 | Kristinehamn | 15,6 | 2020 |
238 | Katrineholm | 15,6 | 2021 |
239 | Tomelilla | 15,6 | 2022 |
240 | Strömstad | 15,5 | 2022 |
241 | Vännäs | 15,4 | 2020 |
242 | Skellefteå | 15,4 | 2020 |
243 | Flen | 15,3 | 2022 |
244 | Höganäs | 15,3 | 2022 |
245 | Älvkarleby | 15,2 | 2020 |
246 | Vaxholm | 15,2 | 2022 |
247 | Svalöv | 15,2 | 2022 |
248 | Piteå | 15,1 | 2020 |
249 | Vellinge | 15,1 | 2022 |
250 | Lindesberg | 14,9 | 2020 |
251 | Danderyd | 14,9 | 2022 |
252 | Trosa | 14,9 | 2020 |
253 | Hallsberg | 14,7 | 2020 |
254 | Nykvarn | 14,6 | 2019 |
255 | Mönsterås | 14,5 | 2021 |
256 | Åmål | 14,5 | 2020 |
257 | Åtvidaberg | 14,5 | 2021 |
258 | Uppsala | 14,4 | 2020 |
259 | Enköping | 14,3 | 2020 |
260 | Surahammar | 14,2 | 2020 |
261 | Säffle | 14,1 | 2020 |
262 | Lysekil | 14,0 | 2017 |
263 | Bollebygd | 13,8 | 2021 |
264 | Salem | 13,8 | 2019 |
265 | Upplands-Bro | 13,6 | 2019 |
266 | Tierp | 13,6 | 2020 |
267 | Kungälv | 13,5 | 2020 |
268 | Lidingö | 13,3 | 2021 |
269 | Sundbyberg | 13,2 | 2019 |
270 | Sjöbo | 13,2 | 2019 |
271 | Sala | 13,0 | 2016 |
272 | Jokkmokk | 12,6 | 2020 |
273 | Åstorp | 12,6 | 2022 |
274 | Mellerud | 12,4 | 2020 |
275 | Boden | 12,3 | 2020 |
276 | Perstorp | 12,2 | 2020 |
277 | Kil | 12,1 | 2020 |
278 | Boxholm | 11,9 | 2020 |
279 | Ystad | 11,4 | 2020 |
280 | Bjuv | 11,0 | 2020 |
281 | Ånge | 10,8 | 2022 |
282 | Töreboda | 9,6 | 2022 |
283 | Norrköping | 7,8 | 2015 |
284 | Vänersborg | 7,8 | 2015 |
285 | Borås | 7,2 | 2015 |
286 | Mark | 7,1 | 2014 |
287 | Arvika | 6,9 | 2015 |
288 | Ale | 6,8 | 2015 |
289 | Eskilstuna | 6,6 | 2015 |
290 | Sollentuna | 5,0 | 2015 |
Kommentar
Tillförlitligheten i denna statistik påverkas av att leveranserna inte alltid hänförts till den kommun där den slutliga förbrukningen skett. Ett fordon kan naturligtvis tanka i en kommun och sedan förbruka bränslet i en annan kommun. Jämförelser mellan kommuner måste göras med stor försiktighet.
SCB:s kommunala och regionala statistik för energianvändningen i transportsektorn bygger på SCB:s statistik EN13 "Oljeleveranser - kommunvis redovisning". Leveranser av fordonsgas redovisas per län men inte per kommun. Biodiesel av typen FAME som säljs i ren form redovisas inte heller på kommunnivå. Därför underskattas andelen förnybar drivmedelsenergi något i denna kommunala statistik. Detta gäller också den sammanlagda mängden levererad drivmedelsenergi som redovisas i indikator K1_KH.
Andelen förnybar drivmedelsenergi i vägtrafiken i riket som helhet redovisas i den nationella indikatorn B2A. Lägg märke till att den förnybara andel i vägtrafiken som redovisas i denna nationella indikator inte är identisk med den förnybara andel i hela transportsektorn för riket som helhet som redovisas här, och som används för att jämföra med de enskilda kommunerna. Avgränsningar och statistikkällor är olika.
Mer specifikt innefattas fordonsgas i den nationella indikatorn B2A, men saknas i denna kommunala indikator B2A_KH. Å andra sidan innefattar B2A_KH el till järnväg, vilken saknas i B2A. Denna el inkluderas i den totala energianvändning som ligger till grund för den förnybara andelen i denna indikator B2A_KH, men inte i den förnybara volymen energi. Detta minskar den förnybara andelen i B2A_KH något jämfört med de värden som redovisas i indikator B2A.
Andelen förnybar drivmedelsenergi som används i kommunkoncernens verksamhet redovisas i indikator B2A_KV.