Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Andel förnybara drivmedel i transportsektorn

Andel förnybar drivmedelsenergi som levererats till tankställen inom kommunens gränser, samt till kollektivtrafiken (%)
Kommun Senaste värdet (%) Datum
Nora  40,0 2021
Södertälje  38,2 2021
Kalmar  32,3 2021
Karlshamn  28,4 2021
Dals-Ed  28,0 2021
Öckerö  27,6 2019
Ekerö  27,0 2020
Tyresö  26,8 2021
Osby  26,8 2021
Lomma  26,7 2021
Götene  25,9 2021
Järfälla  25,8 2021
Ödeshög  24,6 2021
Haninge  24,3 2021
Vingåker  24,0 2021
Vallentuna  24,0 2021
Klippan  22,3 2020
Borlänge  22,2 2021
Vara  21,9 2021
Ljungby  21,9 2021
Örebro  21,9 2021
Upplands Väsby  21,8 2019
Värmdö  21,7 2021
Burlöv  21,5 2021
Ydre  21,2 2021
Bengtsfors  21,2 2021
Haparanda  21,1 2021
Halmstad  21,0 2021
Hällefors  20,6 2021
Tanum  20,5 2021
Habo  20,5 2021
Nynäshamn  20,3 2019
Alingsås  20,0 2017
Vimmerby  20,0 2021
Sundsvall  19,9 2021
Ovanåker  19,9 2021
Värnamo  19,8 2021
Vaggeryd  19,8 2021
Färgelanda  19,8 2021
Varberg  19,7 2020
Gagnef  19,5 2021
Sigtuna  19,3 2020
Ulricehamn  19,2 2021
Partille  19,2 2021
Växjö  19,1 2021
Uddevalla  19,0 2019
Gävle  19,0 2021
Härryda  19,0 2021
Krokom  19,0 2021
Leksand  18,9 2021
Essunga  18,8 2021
Norsjö  18,7 2021
Stockholm  18,7 2019
Överkalix  18,7 2021
Ängelholm  18,7 2021
Skinnskatteberg  18,6 2020
Mariestad  18,6 2021
Söderhamn  18,5 2021
Nordmaling  18,5 2021
Kumla  18,4 2021
Riket  18,4 2021
Tidaholm  18,4 2021
Malmö  18,4 2020
Karlstad  18,4 2021
Örkelljunga  18,4 2021
Älvsbyn  18,4 2021
Bräcke  18,4 2021
Årjäng  18,3 2021
Falkenberg  18,2 2021
Munkedal  18,1 2021
Östersund  18,1 2020
Bollnäs  18,0 2021
Hudiksvall  18,0 2021
Jönköping  18,0 2021
Kramfors  18,0 2021
Karlskrona  18,0 2021
Torsby  17,9 2021
Laxå  17,9 2021
Lycksele  17,9 2021
Hjo  17,8 2021
Karlskoga  17,8 2021
Strömsund  17,8 2021
Mjölby  17,8 2018
Stenungsund  17,7 2018
Filipstad  17,7 2021
Österåker  17,6 2019
Gislaved  17,6 2021
Helsingborg  17,6 2020
Härjedalen  17,6 2021
Lerum  17,6 2021
Sollefteå  17,6 2021
Finspång  17,5 2021
Falun  17,5 2021
Storfors  17,5 2021
Skövde  17,5 2021
Ragunda  17,5 2021
Östhammar  17,4 2021
Falköping  17,4 2019
Skara  17,4 2021
Hultsfred  17,4 2021
Kristianstad  17,4 2020
Heby  17,4 2021
Landskrona  17,4 2021
Trelleborg  17,4 2021
Fagersta  17,3 2020
Åsele  17,3 2019
Västerås  17,3 2021
Markaryd  17,3 2021
Hedemora  17,3 2021
Rättvik  17,3 2021
Flen  17,2 2020
Västervik  17,1 2021
Kiruna  17,1 2021
Robertsfors  17,1 2021
Hässleholm  17,1 2021
Övertorneå  17,1 2021
Olofström  17,0 2021
Malå  17,0 2020
Ludvika  17,0 2021
Ljusdal  17,0 2021
Botkyrka  17,0 2021
Gällivare  16,9 2020
Eda  16,9 2021
Avesta  16,9 2021
Luleå  16,9 2021
Håbo  16,9 2021
Huddinge  16,9 2019
Älvdalen  16,8 2021
Umeå  16,8 2020
Nacka  16,8 2019
Hammarö  16,8 2021
Vilhelmina  16,8 2021
Arvidsjaur  16,8 2021
Härnösand  16,8 2021
Mullsjö  16,8 2021
Vindeln  16,7 2020
Sunne  16,7 2021
Emmaboda  16,6 2021
Malung-Sälen  16,6 2021
Svenljunga  16,6 2021
Pajala  16,6 2020
Askersund  16,6 2021
Norrtälje  16,5 2021
Gullspång  16,5 2021
Grums  16,5 2021
Arboga  16,5 2021
Hylte  16,4 2021
Nordanstig  16,4 2021
Köping  16,4 2017
Mora  16,4 2021
Tingsryd  16,4 2021
Bjurholm  16,4 2020
Eslöv  16,4 2021
Eksjö  16,3 2021
Ockelbo  16,2 2021
Mölndal  16,2 2021
Arjeplog  16,1 2021
Orsa  16,1 2021
Vansbro  16,1 2021
Strömstad  16,0 2021
Timrå  16,0 2021
Bromölla  16,0 2021
Kalix  16,0 2021
Kungsbacka  16,0 2021
Söderköping  16,0 2021
Linköping  15,9 2021
Hagfors  15,8 2021
Berg  15,8 2021
Örnsköldsvik  15,7 2020
Nybro  15,7 2021
Munkfors  15,7 2021
Strängnäs  15,7 2021
Ånge  15,7 2020
Laholm  15,6 2021
Kristinehamn  15,6 2020
Katrineholm  15,6 2021
Hörby  15,6 2021
Staffanstorp  15,6 2021
Norberg  15,5 2021
Lekeberg  15,5 2021
Vårgårda  15,5 2020
Sorsele  15,5 2020
Kungsör  15,5 2021
Vännäs  15,4 2020
Gnesta  15,4 2021
Skellefteå  15,4 2020
Oxelösund  15,3 2021
Sölvesborg  15,3 2021
Ronneby  15,3 2021
Sotenäs  15,3 2021
Älmhult  15,3 2021
Älvkarleby  15,2 2020
Piteå  15,1 2020
Dorotea  15,1 2019
Lilla Edet  15,1 2021
Vetlanda  15,1 2021
Hallstahammar  15,0 2021
Gotland  15,0 2021
Täby  15,0 2021
Lindesberg  14,9 2020
Östra Göinge  14,9 2021
Trosa  14,9 2020
Tibro  14,9 2021
Karlsborg  14,9 2021
Storuman  14,9 2020
Borgholm  14,8 2021
Högsby  14,8 2021
Hallsberg  14,7 2020
Motala  14,7 2021
Smedjebacken  14,6 2021
Höör  14,6 2021
Nykvarn  14,6 2019
Knivsta  14,6 2021
Torsås  14,6 2021
Svedala  14,6 2021
Lidköping  14,6 2021
Forshaga  14,5 2021
Alvesta  14,5 2021
Vadstena  14,5 2021
Mönsterås  14,5 2021
Åmål  14,5 2020
Säter  14,5 2021
Tranemo  14,5 2020
Åtvidaberg  14,5 2021
Kinda  14,4 2021
Uppsala  14,4 2020
Valdemarsvik  14,4 2021
Orust  14,4 2021
Enköping  14,3 2020
Gnosjö  14,3 2021
Surahammar  14,2 2020
Båstad  14,2 2021
Svalöv  14,2 2021
Säffle  14,1 2020
Ljusnarsberg  14,1 2021
Grästorp  14,1 2021
Uppvidinge  14,0 2021
Aneby  14,0 2021
Lysekil  14,0 2017
Nässjö  13,9 2021
Kävlinge  13,9 2021
Degerfors  13,9 2021
Skurup  13,9 2021
Tjörn  13,9 2019
Tranås  13,9 2021
Herrljunga  13,8 2021
Bollebygd  13,8 2021
Salem  13,8 2019
Trollhättan  13,7 2021
Hofors  13,6 2021
Upplands-Bro  13,6 2019
Nyköping  13,6 2020
Åre  13,6 2020
Tierp  13,6 2020
Sandviken  13,5 2021
Kungälv  13,5 2020
Solna  13,4 2021
Oskarshamn  13,4 2021
Mörbylånga  13,3 2021
Lidingö  13,3 2021
Sundbyberg  13,2 2019
Sjöbo  13,2 2019
Sävsjö  13,2 2021
Lessebo  13,1 2021
Simrishamn  13,0 2021
Sala  13,0 2016
Tomelilla  12,7 2021
Jokkmokk  12,6 2020
Vellinge  12,5 2021
Mellerud  12,4 2020
Vaxholm  12,4 2021
Höganäs  12,3 2021
Boden  12,3 2020
Perstorp  12,2 2020
Danderyd  12,2 2021
Lund  12,1 2019
Kil  12,1 2020
Boxholm  11,9 2020
Ystad  11,4 2020
Bjuv  11,0 2020
Åstorp  9,7 2021
Töreboda  9,4 2021
Norrköping  7,8 2015
Vänersborg  7,8 2015
Göteborg  7,6 2015
Borås  7,2 2015
Mark  7,1 2014
Arvika  6,9 2015
Ale  6,8 2015
Eskilstuna  6,6 2015
Sollentuna  5,0 2015
Datakälla: SCB: Kommunal och regional energistatistik (KRE) slutanvändning

Kommentar

Tillförlitligheten i denna statistik påverkas av att leveranserna inte alltid hänförts till den kommun där den slutliga förbrukningen skett. Ett fordon kan naturligtvis tanka i en kommun och sedan förbruka bränslet i en annan kommun. Jämförelser mellan kommuner måste göras med stor försiktighet.

SCB:s kommunala och regionala statistik för energianvändningen i transportsektorn bygger på SCB:s statistik EN13 "Oljeleveranser - kommunvis redovisning". Leveranser av fordonsgas redovisas per län men inte per kommun. Biodiesel av typen FAME som säljs i ren form redovisas inte heller på kommunnivå. Därför underskattas andelen förnybar drivmedelsenergi något i denna kommunala statistik. Detta gäller också den sammanlagda mängden levererad drivmedelsenergi som redovisas i indikator K1_KH.

Andelen förnybar drivmedelsenergi i vägtrafiken i riket som helhet redovisas i den nationella indikatorn B2A. Lägg märke till att den förnybara andel i vägtrafiken som redovisas i denna nationella indikator inte är identisk med den förnybara andel i hela transportsektorn för riket som helhet som redovisas här, och som används för att jämföra med de enskilda kommunerna. Avgränsningar och statistikkällor är olika.

Mer specifikt innefattas fordonsgas i den nationella indikatorn B2A, men saknas i denna kommunala indikator B2A_KH. Å andra sidan innefattar B2A_KH el till järnväg, vilken saknas i B2A. Denna el inkluderas i den totala energianvändning som ligger till grund för den förnybara andelen i denna indikator B2A_KH, men inte i den förnybara volymen energi. Detta minskar den förnybara andelen i B2A_KH något jämfört med de värden som redovisas i indikator B2A.

Andelen förnybar drivmedelsenergi som används i kommunkoncernens verksamhet redovisas i indikator B2A_KV.

Indikator K.H.B2.A
Uppdaterad: 2023-09-28