Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Andel förnybara drivmedel i transportsektorn

Andel förnybar drivmedelsenergi som levererats till tankställen inom kommunens gränser, samt till kollektivtrafiken (%)
Kommun Senaste värdet (%) Datum
Herrljunga  74,1 2017
Götene  55,1 2017
Essunga  49,3 2017
Tjörn  46,8 2017
Uppvidinge  43,1 2017
Tyresö  37,5 2017
Mönsterås  36,0 2017
Skara  34,8 2017
Emmaboda  34,1 2017
Färgelanda  32,5 2016
Avesta  31,3 2017
Haninge  29,6 2017
Ljungby  29,2 2017
Botkyrka  28,6 2017
Orust  28,3 2017
Oxelösund  27,6 2017
Järfälla  26,9 2017
Vaggeryd  26,8 2017
Helsingborg  25,7 2017
Örebro  25,3 2017
Jönköping  24,8 2017
Sigtuna  23,9 2017
Sotenäs  23,9 2017
Valdemarsvik  23,6 2017
Hässleholm  22,7 2017
Kinda  22,6 2017
Bengtsfors  22,6 2017
Linköping  22,5 2017
Motala  21,8 2017
Laxå  21,1 2017
Karlstad  21,0 2017
Värnamo  20,8 2017
Vadstena  20,5 2017
Malmö  20,3 2017
Hudiksvall  20,3 2017
Katrineholm  20,2 2017
Sundsvall  20,2 2017
Lidköping  20,2 2017
Ljusdal  20,1 2016
Berg  20,0 2017
Alingsås  20,0 2017
Åtvidaberg  19,7 2017
Värmdö  19,7 2017
Kumla  19,6 2017
Karlshamn  19,5 2017
Habo  19,5 2016
Nybro  19,2 2017
Bollnäs  19,2 2017
Finspång  19,2 2017
Sundbyberg  19,1 2016
Riket  19,1 2017
Mora  19,0 2017
Norrtälje  19,0 2017
Falkenberg  18,9 2017
Kalmar  18,9 2017
Vara  18,8 2016
Lindesberg  18,7 2016
Hofors  18,6 2016
Vingåker  18,6 2017
Stenungsund  18,4 2016
Kristianstad  18,4 2017
Nora  18,3 2017
Skövde  18,2 2017
Klippan  18,2 2017
Gävle  18,1 2016
Växjö  17,8 2017
Söderköping  17,6 2017
Luleå  17,5 2017
Härryda  17,5 2017
Nässjö  17,4 2017
Grästorp  17,4 2016
Piteå  17,4 2016
Ydre  17,3 2017
Örkelljunga  17,3 2017
Sävsjö  17,1 2016
Partille  17,1 2017
Nykvarn  17,1 2017
Ödeshög  17,1 2017
Malå  16,9 2017
Trelleborg  16,9 2017
Överkalix  16,9 2016
Landskrona  16,8 2017
Öckerö  16,7 2017
Gagnef  16,5 2017
Gislaved  16,5 2017
Köping  16,4 2017
Åsele  16,3 2017
Markaryd  16,3 2017
Mariestad  16,3 2017
Burlöv  16,3 2017
Hammarö  16,2 2017
Vimmerby  16,2 2017
Laholm  16,2 2017
Karlskrona  16,1 2017
Gullspång  16,1 2017
Arvidsjaur  16,1 2016
Täby  16,0 2016
Håbo  16,0 2017
Södertälje  15,9 2017
Mölndal  15,9 2017
Tidaholm  15,9 2017
Haparanda  15,9 2017
Vännäs  15,9 2017
Lycksele  15,9 2017
Simrishamn  15,8 2017
Askersund  15,8 2016
Falun  15,8 2017
Eksjö  15,7 2017
Vilhelmina  15,7 2016
Bräcke  15,7 2017
Borlänge  15,7 2017
Mullsjö  15,7 2016
Karlskoga  15,7 2016
Kramfors  15,6 2017
Hjo  15,6 2017
Heby  15,6 2017
Nordmaling  15,5 2017
Osby  15,5 2017
Ljusnarsberg  15,5 2017
Skinnskatteberg  15,4 2017
Västervik  15,4 2017
Nordanstig  15,3 2017
Sorsele  15,3 2017
Hallstahammar  15,3 2017
Norsjö  15,3 2017
Lekeberg  15,3 2017
Tranemo  15,3 2017
Kungsbacka  15,2 2017
Storuman  15,1 2017
Nacka  15,1 2016
Trollhättan  15,1 2017
Tranås  15,0 2017
Tingsryd  15,0 2017
Strömstad  15,0 2016
Dals-Ed  14,9 2017
Söderhamn  14,9 2017
Strömsund  14,9 2017
Grums  14,9 2017
Älvdalen  14,8 2017
Övertorneå  14,8 2017
Leksand  14,8 2016
Munkedal  14,8 2017
Eda  14,7 2017
Hultsfred  14,7 2017
Älvsbyn  14,7 2017
Huddinge  14,7 2016
Krokom  14,7 2017
Sollefteå  14,6 2017
Vindeln  14,6 2017
Åmål  14,6 2017
Arboga  14,6 2017
Robertsfors  14,5 2017
Östersund  14,5 2016
Vetlanda  14,5 2016
Torsby  14,5 2017
Tanum  14,5 2017
Hällefors  14,4 2017
Härjedalen  14,4 2017
Ragunda  14,4 2017
Sunne  14,4 2016
Hedemora  14,3 2017
Årjäng  14,3 2017
Fagersta  14,1 2017
Gotland  14,1 2017
Pajala  14,1 2017
Malung-Sälen  14,1 2017
Högsby  14,1 2017
Ludvika  14,1 2016
Smedjebacken  14,1 2017
Gnosjö  14,0 2017
Storfors  14,0 2017
Lilla Edet  14,0 2017
Lysekil  14,0 2017
Timrå  13,9 2017
Oskarshamn  13,9 2017
Lund  13,7 2017
Ockelbo  13,7 2017
Vansbro  13,7 2017
Mjölby  13,7 2016
Norberg  13,7 2017
Arjeplog  13,6 2016
Orsa  13,5 2017
Härnösand  13,5 2017
Knivsta  13,5 2017
Kiruna  13,5 2016
Filipstad  13,5 2017
Hylte  13,5 2017
Hörby  13,5 2017
Åre  13,4 2016
Ovanåker  13,4 2017
Eslöv  13,3 2017
Upplands Väsby  13,3 2016
Rättvik  13,3 2017
Kungsör  13,3 2017
Hagfors  13,2 2017
Båstad  13,2 2016
Österåker  13,1 2017
Aneby  13,1 2017
Svedala  13,0 2017
Dorotea  13,0 2017
Tibro  13,0 2017
Sala  13,0 2016
Torsås  13,0 2017
Karlsborg  13,0 2017
Lerum  13,0 2017
Ronneby  13,0 2017
Vallentuna  12,7 2017
Borgholm  12,7 2017
Staffanstorp  12,6 2017
Åstorp  12,6 2017
Säffle  12,6 2017
Munkfors  12,5 2017
Gnesta  12,5 2016
Höör  12,3 2017
Lidingö  12,3 2017
Lomma  12,2 2017
Vaxholm  12,2 2017
Olofström  12,1 2017
Sandviken  12,1 2017
Älmhult  12,1 2017
Sjöbo  12,0 2017
Skurup  11,8 2017
Salem  11,8 2016
Forshaga  11,6 2017
Östra Göinge  11,6 2017
Svalöv  11,6 2017
Danderyd  11,5 2017
Kävlinge  11,5 2016
Perstorp  11,5 2017
Mörbylånga  11,3 2017
Ystad  11,3 2017
Vellinge  11,3 2017
Boxholm  11,3 2017
Degerfors  11,3 2017
Sölvesborg  11,2 2017
Säter  11,2 2017
Tomelilla  11,1 2017
Lessebo  11,1 2017
Höganäs  11,0 2017
Bjuv  11,0 2017
Alvesta  10,8 2017
Kil  10,3 2017
Umeå  8,7 2013
Töreboda  8,7 2017
Kristinehamn  8,4 2013
Hallsberg  8,4 2016
Bjurholm  8,2 2015
Stockholm  8,2 2015
Halmstad  8,1 2015
Bollebygd  7,9 2015
Norrköping  7,8 2015
Vänersborg  7,8 2015
Vårgårda  7,7 2015
Göteborg  7,6 2015
Bromölla  7,6 2014
Uddevalla  7,6 2015
Älvkarleby  7,6 2015
Solna  7,5 2015
Svenljunga  7,5 2015
Nyköping  7,5 2015
Uppsala  7,4 2015
Tierp  7,4 2015
Trosa  7,4 2015
Ängelholm  7,3 2015
Västerås  7,3 2015
Varberg  7,3 2015
Enköping  7,3 2015
Ulricehamn  7,3 2015
Kungälv  7,3 2015
Östhammar  7,3 2015
Strängnäs  7,3 2015
Borås  7,2 2015
Skellefteå  7,2 2015
Mark  7,1 2014
Gällivare  7,1 2015
Arvika  6,9 2015
Örnsköldsvik  6,9 2015
Ekerö  6,9 2015
Surahammar  6,9 2015
Kalix  6,9 2015
Ale  6,8 2015
Upplands-Bro  6,7 2015
Jokkmokk  6,7 2015
Eskilstuna  6,6 2015
Falköping  6,6 2015
Boden  5,7 2015
Nynäshamn  5,5 2015
Mellerud  5,3 2015
Flen  5,3 2015
Sollentuna  5,0 2015
Ånge  4,5 2015
Datakälla: SCB: Kommunal och regional energistatistik (KRE) slutanvändning

Kommentar

Tillförlitligheten i denna statistik påverkas av att leveranserna inte alltid hänförts till den kommun där den slutliga förbrukningen skett. Ett fordon kan naturligtvis tanka i en kommun och sedan förbruka bränslet i en annan kommun. Jämförelser mellan kommuner måste göras med stor försiktighet.

SCB:s kommunala och regionala statistik för energianvändningen i transportsektorn bygger på SCB:s statistik EN13 "Oljeleveranser - kommunvis redovisning". Leveranser av fordonsgas redovisas per län men inte per kommun. Biodiesel av typen FAME som säljs i ren form redovisas inte heller på kommunnivå. Därför underskattas andelen förnybar drivmedelsenergi något i denna kommunala statistik. Detta gäller också den sammanlagda mängden levererad drivmedelsenergi som redovisas i indikator K1_KH.

Andelen förnybar drivmedelsenergi i vägtrafiken i riket som helhet redovisas i den nationella indikatorn B2A. Lägg märke till att den förnybara andel i vägtrafiken som redovisas i denna nationella indikator inte är identisk med den förnybara andel i hela transportsektorn för riket som helhet som redovisas här, och som används för att jämföra med de enskilda kommunerna. Avgränsningar och statistikkällor är olika.

Andelen förnybar drivmedelsenergi som används i kommunkoncernens verksamhet redovisas i indikator B2A_KV.

Indikator K.H.B2.A
Uppdaterad: 2019-10-09