Gå direkt till sidans innehåll

Andel förnybara drivmedel i kollektivtrafiken

Indikator K. H.B2. B

Den procentuella andelen av den körda sträckan i kollektivtrafiken där förnybara drivmedel används

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Nordmaling 2007 25,1
1 Nordmaling 2008 9,2
2 Nordmaling 2010 5,4
3 Nordmaling 2011 6,4
4 Nordmaling 2012 4,9
5 Nordmaling 2013 5,9
6 Nordmaling 2014 6,1
7 Nordmaling 2015 7,6
8 Nordmaling 2016 34,3
9 Nordmaling 2017 48,6
10 Nordmaling 2018 52,7
11 Nordmaling 2019 49,5
12 Nordmaling 2020 70,1
13 Nordmaling 2021 79,2
14 Nordmaling 2022 87,9
15 Nordmaling 2023 87,5
16 Nordmaling 2024 92,8
Datakälla: Svensk Kollektivtrafik: FRIDA miljö- och fordonsdatabas; Databasen Kolada

Kommentar

Uppgifterna gäller andelen fordonskilometer (trafikarbete) som utförts med förnybara drivmedel i subventionerad kollektivtrafik. För kommuner gäller siffrorna länstrafiken i det län som kommunen tillhör. I den nationella siffran ingår inte långfärdsbussar hos kommersiella aktörer.

Från och med 2018 ingår inte SL (Region Stockholm) i underlaget från FRIDA. Åren 2019-2022 innefattas den eldrivna bantrafiken i statistiken, vilket medför att den förnybara andelen drivmedel stiger med cirka en procentenhet på riksnivå. Tidigare och senare år innefattas endast busstrafiken.

OBS Den publika delen av databasen FRIDA stängdes under år 2023, vilket medförde att vi inte kan redovisa fördelningen på olika förnybara drivmedell år 2023. För år 2024 har vi fått data direkt från Svensk kollektivtrafik som motsvarar dem i FRIDA. Som ersättning har regionala data för år 2023 har hämtats från databasen Kolada, som drivs av Rådet för främjande av kommunala analyser (RKA). De två datakällorna kan använda något olika definitioner och avgränsningar, så att data för år 2023 inte är helt jämförbara med data för tidigare eller senare år.

Analys
Stora lappkast i val av förnybara drivmedel har skett de senaste åren. Etanoldrivna bussar var relativt populära under några år efter 2010, men har nu nästan försvunnit från vägarna. Användningen av biodiesel RME växte snabbt till och med år 2015, då användandet sjönk tillbaka till förmån för förnybar diesel HVO, som snabbt blev mycket populär. De relativa andelarna RME och HVO som används i dieselbussar flukturerar nu år från år beroende på det relativa priset.

År 2024 sjönk den förnybara andelen drivmedel i kollektivtrafiken med drygt två procentenheter, vilket är den tydligaste nedgången sedan mätperiodens början. Det huvudsakliga skälet till minskningen är att Region Blekinge för att spara pengar beslutade att övergå från förnybar HVO till konventionell diesel från den 1 januari 2024. Den 11 augusti 2025 kommer dock Blekingetrafiken att få nya eldrivna bussar, och övriga bussar ska åter drivas på förnybar diesel. Nedgången ser därmed ut att bli tillfällig.

Användningen av biogas ökade långsamt men stadigt under en lång följd av år, men har nu stabiliserat sig kring 30 procent, troligen som en följd av att flera operatörer nu börjat välja elbussar istället för biogasbussar.

Eldrivna bussar är på stark frammarsch. Från år 2022 till år 2024 har andelen färdsträcka i subventionera busstrafik som körs på el ökat från drygt åtta procent till drygt 13 procent. År 2024 kördes Sveriges bussar i sådan kollektivtrafik till drygt 35 procent på HVO, till 14 procent på RME och 30 procent på biogas. SL ingår inte i underlaget, som nämndes ovan, vilket kan snedvrida dessa andelar något.

När det gäller andel el i den subventionerade busstrafiken låg Skåne i topp år 2024 - där drevs knappt 30 procent av de körda kilometrarna med el. I fråga om HVO toppade Västernorrland med över 99 procent, och när det gäller RME var Halland främst med över 80 procent. Västmanland låg i topp när det gäller andelen biogas, där över 89 procent av körsträckan skedde med gas år 2024.

Uppdaterad: 2025-07-11