Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Andel förnybara drivmedel i kollektivtrafiken

Den procentuella andelen av den sammanlagda sträcka som körs av bussar och tåg där förnybara drivmedel används.
Kommun Senaste värdet (%) Datum
Arboga  100,0 2021
Askersund  100,0 2021
Bjuv  100,0 2021
Boxholm  100,0 2021
Bromölla  100,0 2021
Burlöv  100,0 2021
Båstad  100,0 2021
Degerfors  100,0 2021
Eskilstuna  100,0 2021
Eslöv  100,0 2021
Fagersta  100,0 2021
Falkenberg  100,0 2021
Finspång  100,0 2021
Flen  100,0 2021
Gnesta  100,0 2021
Hallsberg  100,0 2021
Hallstahammar  100,0 2021
Halmstad  100,0 2021
Helsingborg  100,0 2021
Hylte  100,0 2021
Hällefors  100,0 2021
Hässleholm  100,0 2021
Höganäs  100,0 2021
Hörby  100,0 2021
Höör  100,0 2021
Karlskoga  100,0 2021
Katrineholm  100,0 2021
Kinda  100,0 2021
Klippan  100,0 2021
Kristianstad  100,0 2021
Kumla  100,0 2021
Kungsbacka  100,0 2021
Kungsör  100,0 2021
Kävlinge  100,0 2021
Köping  100,0 2021
Laholm  100,0 2021
Landskrona  100,0 2021
Laxå  100,0 2021
Lekeberg  100,0 2021
Lindesberg  100,0 2021
Linköping  100,0 2021
Ljusnarsberg  100,0 2021
Lomma  100,0 2021
Lund  100,0 2021
Malmö  100,0 2021
Mjölby  100,0 2021
Motala  100,0 2021
Nora  100,0 2021
Norberg  100,0 2021
Norrköping  100,0 2021
Nyköping  100,0 2021
Osby  100,0 2021
Oxelösund  100,0 2021
Perstorp  100,0 2021
Sala  100,0 2021
Simrishamn  100,0 2021
Sjöbo  100,0 2021
Skinnskatteberg  100,0 2021
Skurup  100,0 2021
Staffanstorp  100,0 2021
Strängnäs  100,0 2021
Surahammar  100,0 2021
Svalöv  100,0 2021
Svedala  100,0 2021
Söderköping  100,0 2021
Tomelilla  100,0 2021
Trelleborg  100,0 2021
Trosa  100,0 2021
Vadstena  100,0 2021
Valdemarsvik  100,0 2021
Varberg  100,0 2021
Vellinge  100,0 2021
Vingåker  100,0 2021
Västerås  100,0 2021
Åstorp  100,0 2021
Åtvidaberg  100,0 2021
Ydre  100,0 2021
Ystad  100,0 2021
Ängelholm  100,0 2021
Ödeshög  100,0 2021
Örebro  100,0 2021
Örkelljunga  100,0 2021
Östra Göinge  100,0 2021
Österåker  99,9 2017
Värmdö  99,9 2017
Vaxholm  99,9 2017
Vallentuna  99,9 2017
Upplands Väsby  99,9 2017
Upplands-Bro  99,9 2017
Tyresö  99,9 2017
Täby  99,9 2017
Södertälje  99,9 2017
Sundbyberg  99,9 2017
Stockholm  99,9 2017
Sigtuna  99,9 2017
Sollentuna  99,9 2017
Solna  99,9 2017
Salem  99,9 2017
Nynäshamn  99,9 2017
Norrtälje  99,9 2017
Nykvarn  99,9 2017
Nacka  99,9 2017
Lidingö  99,9 2017
Järfälla  99,9 2017
Huddinge  99,9 2017
Haninge  99,9 2017
Danderyd  99,9 2017
Ekerö  99,9 2017
Botkyrka  99,9 2017
Bollnäs  99,8 2021
Hudiksvall  99,8 2021
Gävle  99,8 2021
Hofors  99,8 2021
Ljusdal  99,8 2021
Nordanstig  99,8 2021
Ockelbo  99,8 2021
Ovanåker  99,8 2021
Sandviken  99,8 2021
Söderhamn  99,8 2021
Oskarshamn  99,7 2021
Nybro  99,7 2021
Torsås  99,7 2021
Vimmerby  99,7 2021
Västervik  99,7 2021
Mönsterås  99,7 2021
Mörbylånga  99,7 2021
Kalmar  99,7 2021
Högsby  99,7 2021
Hultsfred  99,7 2021
Borgholm  99,7 2021
Emmaboda  99,7 2021
Alvesta  99,6 2021
Markaryd  99,6 2021
Ljungby  99,6 2021
Lessebo  99,6 2021
Växjö  99,6 2021
Uppvidinge  99,6 2021
Älmhult  99,6 2021
Tingsryd  99,6 2021
Gotland  99,4 2021
Karlshamn  99,2 2021
Karlskrona  99,2 2021
Sölvesborg  99,2 2021
Olofström  99,2 2021
Ronneby  99,2 2021
Sollefteå  99,1 2021
Sundsvall  99,1 2021
Ånge  99,1 2021
Örnsköldsvik  99,1 2021
Timrå  99,1 2021
Härnösand  99,1 2021
Kramfors  99,1 2021
Lerum  98,8 2021
Lidköping  98,8 2021
Lilla Edet  98,8 2021
Lysekil  98,8 2021
Mellerud  98,8 2021
Mariestad  98,8 2021
Mark  98,8 2021
Mölndal  98,8 2021
Munkedal  98,8 2021
Härryda  98,8 2021
Karlsborg  98,8 2021
Kungälv  98,8 2021
Göteborg  98,8 2021
Götene  98,8 2021
Färgelanda  98,8 2021
Falköping  98,8 2021
Herrljunga  98,8 2021
Hjo  98,8 2021
Grästorp  98,8 2021
Gullspång  98,8 2021
Ale  98,8 2021
Alingsås  98,8 2021
Bollebygd  98,8 2021
Bengtsfors  98,8 2021
Essunga  98,8 2021
Borås  98,8 2021
Dals-Ed  98,8 2021
Tranemo  98,8 2021
Trollhättan  98,8 2021
Töreboda  98,8 2021
Uddevalla  98,8 2021
Ulricehamn  98,8 2021
Vara  98,8 2021
Vårgårda  98,8 2021
Vänersborg  98,8 2021
Öckerö  98,8 2021
Åmål  98,8 2021
Strömstad  98,8 2021
Stenungsund  98,8 2021
Skövde  98,8 2021
Tanum  98,8 2021
Tibro  98,8 2021
Tidaholm  98,8 2021
Tjörn  98,8 2021
Sotenäs  98,8 2021
Svenljunga  98,8 2021
Skara  98,8 2021
Partille  98,8 2021
Orust  98,8 2021
Orsa  98,0 2021
Rättvik  98,0 2021
Säter  98,0 2021
Smedjebacken  98,0 2021
Älvdalen  98,0 2021
Vansbro  98,0 2021
Borlänge  98,0 2021
Avesta  98,0 2021
Hedemora  98,0 2021
Falun  98,0 2021
Gagnef  98,0 2021
Leksand  98,0 2021
Malung-Sälen  98,0 2021
Mora  98,0 2021
Ludvika  98,0 2021
Riket  94,4 2021
Nässjö  93,8 2021
Sävsjö  93,8 2021
Vaggeryd  93,8 2021
Tranås  93,8 2021
Vetlanda  93,8 2021
Värnamo  93,8 2021
Mullsjö  93,8 2021
Jönköping  93,8 2021
Gislaved  93,8 2021
Habo  93,8 2021
Gnosjö  93,8 2021
Aneby  93,8 2021
Eksjö  93,8 2021
Enköping  86,5 2021
Heby  86,5 2021
Håbo  86,5 2021
Knivsta  86,5 2021
Uppsala  86,5 2021
Älvkarleby  86,5 2021
Östhammar  86,5 2021
Tierp  86,5 2021
Strömsund  84,8 2021
Ragunda  84,8 2021
Åre  84,8 2021
Östersund  84,8 2021
Härjedalen  84,8 2021
Krokom  84,8 2021
Bräcke  84,8 2021
Berg  84,8 2021
Arvika  80,0 2021
Eda  80,0 2021
Hammarö  80,0 2021
Grums  80,0 2021
Hagfors  80,0 2021
Forshaga  80,0 2021
Filipstad  80,0 2021
Munkfors  80,0 2021
Karlstad  80,0 2021
Kristinehamn  80,0 2021
Kil  80,0 2021
Årjäng  80,0 2021
Sunne  80,0 2021
Storfors  80,0 2021
Torsby  80,0 2021
Säffle  80,0 2021
Storuman  79,2 2021
Sorsele  79,2 2021
Robertsfors  79,2 2021
Skellefteå  79,2 2021
Norsjö  79,2 2021
Nordmaling  79,2 2021
Åsele  79,2 2021
Umeå  79,2 2021
Vindeln  79,2 2021
Vilhelmina  79,2 2021
Vännäs  79,2 2021
Malå  79,2 2021
Lycksele  79,2 2021
Dorotea  79,2 2021
Bjurholm  79,2 2021
Boden  26,5 2021
Arjeplog  26,5 2021
Arvidsjaur  26,5 2021
Gällivare  26,5 2021
Haparanda  26,5 2021
Luleå  26,5 2021
Kiruna  26,5 2021
Kalix  26,5 2021
Jokkmokk  26,5 2021
Älvsbyn  26,5 2021
Överkalix  26,5 2021
Övertorneå  26,5 2021
Piteå  26,5 2021
Pajala  26,5 2021
Datakälla: Svensk Kollektivtrafik: FRIDA miljö- och fordonsdatabas

Kommentar

Uppgifterna gäller andelen fordonskilometer (trafikarbete) som utförts med förnybara drivmedel i bussar och i bantrafik. För kommuner gäller siffrorna länstrafiken i det län som kommunen tillhör. I den nationella siffran ingår inte långfärdsbussar hos kommersiella aktörer.

Från och med 2018 ingår inte SL (Region Stockholm) i underlaget från FRIDA. Från och med år 2019 innefattas den eldrivna bantrafiken i statistiken, vilket medför att den förnybara andelen drivmedel stiger med cirka en procentenhet på riksnivå. Dessa förändringar medför att jämförelser med tidigare år får göras med försiktighet. Den övergripande trenden är dock robust.

Analys
Stora lappkast i val av förnybara drivmedel har skett de senaste åren. Etanoldrivna bussar var relativt populära under några år efter 2010, men har nu nästan försvunnit från vägarna. Användningen av biodiesel RME växte snabbt till och med år 2015, då användandet sjönk tillbaka till förmån för förnybar diesel HVO, som snabbt blev mycket populär. År 2018 skedde ett trendbrott då volymerna RME återigen ökade på bekostnad av HVO. Detta kan till stor del förklaras med förändringar i prisbilden för de två drivmedlen. Användningen av biogas har ökat långsamt men stadigt under en lång följd av år. Eldrivna bussar är på ingång, men användningen av el i bussar är fortfarande marginell jämfört med användningen av andra drivmedel på riksplanet. Vissa län är dock föregångare, som Västerbotten och Södermanland, där bussarna drevs med el cirka 10 procent av deras totala färdsträcka år 2020.

Detta år kördes Sveriges bussar i den subventionerade kollektivtrafiken till cirka 39 procent på HVO, cirka 28 procent på biogas, cirka 22 procent på RME och knappt 3 procent på el. (SL ingår inte i underlaget, som nämndes ovan.)

Om vi vidgar perspektivet till att även innefatta bantrafiken, så fördelade sig användningen av alterntiva drivmedel på följande sätt, räknat som andel av de fordonskilometer som kördes i kollektivtrafiken år 2021: drygt 36 procent HVO, cirka 26 procent biogas, drygt 14 procent RME och knappt 18 procent el. Användningen av etanol var försumbar, och rapporteras bara från Jämtland. Där stod den för 1,5 procent av den körda sträckan.

När det gäller andel HVO i kollektivtrafiken låg Blekinge i topp år 2021 med över 99 procent. Störst andel biogas användes i Västmanland med drygt 98 procent. Halland har satsat mest av alla län på RME, som användes till mer än 76 procent av körsträckan i kollektivtrafikfordonen år 2021. Andelen el var störst i Skåne med knappt 40 procent samma år.

Indikator K.H.B2.B
Uppdaterad: 2022-05-04