Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Genomsnittligt koldioxidutsläpp hos nya lätta lastbilar

Genomsnittligt certifierat koldioxidutsläpp ur avgasröret hos nyregistrerade lätta lastbilar (g CO2/km)
Kommun Senaste värdet (g CO2/km) Datum
Bjurholm  349 2023
Dals-Ed  291 2023
Bräcke  262 2023
Sorsele  260 2023
Dorotea  256 2023
Ockelbo  255 2023
Vindeln  253 2023
Överkalix  238 2023
Rättvik  236 2023
Norberg  235 2023
Ovanåker  233 2023
Kiruna  232 2023
Haparanda  231 2023
Pajala  228 2023
Kalix  227 2023
Ydre  225 2023
Tibro  223 2023
Robertsfors  221 2023
Tanum  217 2023
Valdemarsvik  217 2023
Härjedalen  217 2023
Vaxholm  216 2023
Säter  216 2023
Habo  215 2023
Bromölla  214 2023
Strömsund  214 2023
Lidingö  213 2023
Älvdalen  213 2023
Berg  213 2023
Emmaboda  213 2023
Hedemora  212 2023
Nordanstig  211 2023
Lycksele  210 2023
Boden  209 2023
Vallentuna  209 2023
Ödeshög  209 2023
Askersund  209 2023
Östra Göinge  208 2023
Köping  208 2023
Örkelljunga  207 2023
Forshaga  206 2023
Jokkmokk  205 2023
Älmhult  204 2023
Torsås  204 2023
Österåker  204 2023
Gullspång  203 2023
Hylte  203 2023
Burlöv  201 2023
Malå  201 2023
Fagersta  201 2023
Götene  201 2023
Hörby  200 2023
Orust  199 2023
Hultsfred  199 2023
Kungsör  199 2023
Värmdö  199 2023
Hällefors  197 2023
Nora  197 2023
Skurup  196 2023
Kävlinge  196 2023
Sjöbo  196 2023
Övertorneå  196 2023
Arjeplog  196 2023
Grums  195 2023
Finspång  195 2023
Karlsborg  195 2023
Kumla  195 2023
Höör  195 2023
Nynäshamn  194 2023
Trelleborg  194 2023
Aneby  194 2023
Älvkarleby  194 2023
Söderköping  193 2023
Hallsberg  193 2023
Östhammar  193 2023
Falköping  193 2023
Årjäng  193 2023
Tyresö  193 2023
Ragunda  192 2023
Laholm  192 2023
Gällivare  192 2023
Upplands Väsby  191 2023
Eda  190 2023
Svalöv  190 2023
Sollefteå  190 2023
Vårgårda  190 2023
Vilhelmina  190 2023
Hofors  190 2023
Sigtuna  189 2023
Bollebygd  189 2023
Högsby  189 2023
Sotenäs  187 2023
Härnösand  187 2023
Tidaholm  187 2023
Svedala  187 2023
Sunne  187 2023
Sandviken  187 2023
Arvidsjaur  187 2023
Botkyrka  186 2023
Bengtsfors  185 2023
Åre  185 2023
Perstorp  185 2023
Åtvidaberg  185 2023
Motala  185 2023
Eslöv  185 2023
Helsingborg  185 2023
Munkedal  184 2023
Ånge  184 2023
Laxå  184 2023
Båstad  184 2023
Kristianstad  184 2023
Leksand  183 2023
Salem  183 2023
Staffanstorp  183 2023
Vellinge  183 2023
Gislaved  183 2023
Gagnef  183 2023
Krokom  183 2023
Upplands-Bro  183 2023
Norrtälje  182 2023
Oxelösund  182 2023
Haninge  182 2023
Sölvesborg  181 2023
Enköping  181 2023
Mark  180 2023
Mellerud  180 2023
Oskarshamn  180 2023
Härryda  180 2023
Kungälv  180 2023
Ljusnarsberg  180 2023
Karlskrona  179 2023
Borgholm  179 2023
Växjö  178 2023
Järfälla  178 2023
Nybro  178 2023
Ystad  178 2023
Malung-Sälen  178 2023
Lilla Edet  178 2023
Vännäs  178 2023
Ljungby  178 2023
Säffle  178 2023
Heby  178 2023
Alvesta  178 2023
Täby  177 2023
Essunga  177 2023
Håbo  177 2023
Jönköping  176 2023
Simrishamn  176 2023
Nordmaling  176 2023
Vänersborg  176 2023
Hagfors  176 2023
Örnsköldsvik  175 2023
Eksjö  175 2023
Värnamo  175 2023
Hässleholm  175 2023
Uppvidinge  175 2023
Bjuv  175 2023
Hammarö  175 2023
Kinda  174 2023
Örebro  174 2023
Partille  174 2023
Vetlanda  174 2023
Klippan  174 2023
Västervik  174 2023
Varberg  174 2023
Hudiksvall  173 2023
Stenungsund  173 2023
Halmstad  173 2023
Nyköping  172 2023
Storfors  171 2023
Falun  171 2023
Huddinge  171 2023
Karlshamn  170 2023
Sala  170 2023
Ekerö  170 2023
Nässjö  170 2023
Uddevalla  169 2023
Trollhättan  169 2023
Sollentuna  168 2023
Luleå  168 2023
Arboga  168 2023
Mörbylånga  168 2023
Uppsala  168 2023
Grästorp  168 2023
Eskilstuna  167 2023
Piteå  167 2023
Ludvika  167 2023
Vaggeryd  166 2023
Färgelanda  166 2023
Höganäs  166 2023
Bollnäs  166 2023
Ljusdal  165 2023
Borlänge  165 2023
Ulricehamn  165 2023
Olofström  165 2023
Ale  164 2023
Lindesberg  164 2023
Torsby  164 2023
Mönsterås  164 2023
Älvsbyn  163 2023
Lomma  163 2023
Kil  163 2023
Tjörn  163 2023
Trosa  163 2023
Kalmar  162 2023
Göteborg  162 2023
Nykvarn  162 2023
Mölndal  162 2023
Åstorp  162 2023
Skara  162 2023
Tranemo  162 2023
Öckerö  161 2023
Avesta  160 2023
Mariestad  160 2023
Västerås  160 2023
Riket  159 2023
Lerum  159 2023
Tomelilla  159 2023
Hallstahammar  158 2023
Falkenberg  158 2023
Kristinehamn  158 2023
Mjölby  158 2023
Mora  158 2023
Karlstad  158 2023
Vimmerby  158 2023
Skinnskatteberg  158 2023
Smedjebacken  158 2023
Ängelholm  158 2023
Linköping  157 2023
Surahammar  156 2023
Lund  156 2023
Östersund  155 2023
Borås  155 2023
Södertälje  155 2023
Tingsryd  154 2023
Alingsås  154 2023
Töreboda  154 2023
Gävle  154 2023
Skövde  153 2023
Sundsvall  153 2023
Vansbro  153 2023
Lysekil  153 2023
Karlskoga  153 2023
Strängnäs  153 2023
Arvika  153 2023
Danderyd  152 2023
Orsa  152 2023
Herrljunga  152 2023
Hjo  151 2023
Ronneby  151 2023
Söderhamn  151 2023
Katrineholm  150 2023
Flen  150 2023
Tierp  149 2023
Timrå  149 2023
Tranås  147 2023
Gotland  147 2023
Kungsbacka  147 2023
Mullsjö  147 2023
Umeå  146 2023
Stockholm  145 2023
Gnosjö  145 2023
Storuman  145 2023
Vara  145 2023
Malmö  145 2023
Sundbyberg  144 2023
Kramfors  144 2023
Lidköping  144 2023
Osby  142 2023
Sävsjö  142 2023
Gnesta  141 2023
Skellefteå  141 2023
Åsele  141 2023
Markaryd  139 2023
Filipstad  135 2023
Svenljunga  135 2023
Strömstad  134 2023
Norsjö  133 2023
Landskrona  132 2023
Lekeberg  131 2023
Norrköping  128 2023
Solna  125 2023
Vadstena  119 2023
Knivsta  116 2023
Degerfors  115 2023
Åmål  114 2023
Nacka  107 2023
Boxholm  107 2023
Munkfors  106 2023
Lessebo  73 2023
Vingåker  69 2023
Datakälla: SCB: Personlig kommunikation

Kommentar

De genomsnittliga utsläppssiffrorna gäller alla nyregistrerade lätta lastbilar som inte är äldre än 3 år och som inte blivit direktimporterade. Även elfordon räknas in i underlaget och tilldelas utsläppet noll. För laddhybrider används det viktade utsläppet. De fordon som saknar utsläppsvärde i vägtrafikregistret tilldelas ett genomsnittligt utsläppsvärde för den givna årsmodellen och fordonstypen enligt en modell som Trafikverket tagit fram.

OBS Till och med år 2021 är data baserade på fordonens förbruking och utsläpp bestämda med körcykeln NEDC. Från och med år 2022 baseras data på den nya körcykeln WLTP, som ger högre värden. Vi har alltså ett tidsseriebrott från år 2021 till år 2022. Det genomsnittliga koldioxidustläppet år 2022 baserat på NEDC är 118,9 g/km på riksnivå.

Analys
Utsläppen från nya lätta lastbilar har sjunkit i en relativt jämn takt sedan mätperiodens början. Åren 2017-2019 avstannade trenden att de nya lätta lastbilarna blev allt mer energieffektiva, precis som på personbilssidan. För deras del berodde det olyckliga trendbrottet på SUV:trenden, och på en ökande andel bensinbilar i nybilsförsäljningen, på de mer energieffektiva dieselbilarnas bekostnad. För de lätta lastbilarna är orsaken mer oklar.

År 2020 började det genomsnittliga koldioxidutsläppet att sjunka igen. Den accelererande försäljningen av nya elektriska lätta lasbilar är den främsta orsaken till detta. Ökningen av utsläppen år 2022 enligt diagrammet är skenbar och beror på det ovan nämnda tidsseriebrottet. I verkligheten accelererade minskningen av utsläppen detta år.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende.

Indikator K.H.B1.H.2
Uppdaterad: 2024-03-26