Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Genomsnittliga koldioxidutsläpp hos fordon

Genomsnittligt certifierat koldioxidutsläpp ur avgasröret hos alla personbilar i trafik (g CO2/km)
Kommun Senaste värdet (g CO2/km) Datum
Dorotea  169 2021
Strömsund  168 2021
Älvdalen  166 2021
Storuman  166 2021
Härjedalen  166 2021
Sorsele  165 2021
Åsele  165 2021
Berg  164 2021
Bjurholm  164 2021
Lycksele  164 2021
Vilhelmina  164 2021
Arjeplog  164 2021
Bräcke  163 2021
Pajala  162 2021
Ragunda  162 2021
Överkalix  161 2021
Älvsbyn  161 2021
Vindeln  161 2021
Vansbro  161 2021
Jokkmokk  161 2021
Åre  160 2021
Orsa  160 2021
Krokom  160 2021
Malå  160 2021
Norsjö  160 2021
Gällivare  159 2021
Haparanda  159 2021
Kiruna  159 2021
Nordanstig  159 2021
Malung-Sälen  158 2021
Arvidsjaur  158 2021
Ånge  158 2021
Ovanåker  157 2021
Hagfors  157 2021
Munkfors  157 2021
Sollefteå  157 2021
Rättvik  157 2021
Nordmaling  156 2021
Övertorneå  156 2021
Vännäs  156 2021
Årjäng  156 2021
Robertsfors  156 2021
Eda  156 2021
Boden  155 2021
Torsby  155 2021
Ljusnarsberg  155 2021
Mora  155 2021
Kalix  155 2021
Filipstad  155 2021
Ockelbo  155 2021
Örnsköldsvik  155 2021
Kramfors  154 2021
Piteå  154 2021
Östersund  153 2021
Högsby  153 2021
Sunne  153 2021
Emmaboda  153 2021
Borgholm  152 2021
Leksand  152 2021
Heby  152 2021
Essunga  152 2021
Ljusdal  152 2021
Hofors  152 2021
Gagnef  151 2021
Mellerud  151 2021
Hudiksvall  151 2021
Hällefors  151 2021
Skellefteå  151 2021
Grums  151 2021
Färgelanda  151 2021
Tierp  151 2021
Storfors  151 2021
Luleå  151 2021
Skinnskatteberg  151 2021
Bollnäs  150 2021
Vingåker  150 2021
Uppvidinge  150 2021
Tidaholm  150 2021
Arvika  150 2021
Bengtsfors  150 2021
Dals-Ed  150 2021
Flen  150 2021
Perstorp  150 2021
Arboga  150 2021
Östhammar  150 2021
Gotland  150 2021
Örkelljunga  149 2021
Tomelilla  149 2021
Härnösand  149 2021
Kinda  149 2021
Mönsterås  149 2021
Valdemarsvik  149 2021
Söderhamn  149 2021
Hedemora  149 2021
Hultsfred  149 2021
Nybro  149 2021
Degerfors  149 2021
Hallsberg  149 2021
Smedjebacken  149 2021
Östra Göinge  149 2021
Kil  149 2021
Älvkarleby  149 2021
Laxå  149 2021
Lindesberg  149 2021
Sjöbo  148 2021
Säffle  148 2021
Lessebo  148 2021
Sala  148 2021
Tingsryd  148 2021
Hylte  148 2021
Töreboda  148 2021
Klippan  148 2021
Surahammar  148 2021
Munkedal  148 2021
Osby  148 2021
Hörby  148 2021
Hallstahammar  148 2021
Svalöv  148 2021
Kungsör  148 2021
Forshaga  148 2021
Ludvika  148 2021
Askersund  147 2021
Torsås  147 2021
Herrljunga  147 2021
Köping  147 2021
Norberg  147 2021
Ydre  147 2021
Bromölla  147 2021
Gullspång  147 2021
Timrå  147 2021
Boxholm  147 2021
Nora  147 2021
Säter  147 2021
Sandviken  147 2021
Sävsjö  147 2021
Olofström  147 2021
Västervik  147 2021
Oskarshamn  147 2021
Bjuv  147 2021
Hässleholm  146 2021
Åmål  146 2021
Vimmerby  146 2021
Åtvidaberg  146 2021
Svenljunga  146 2021
Borlänge  146 2021
Gnesta  146 2021
Lekeberg  146 2021
Aneby  146 2021
Karlsborg  146 2021
Markaryd  146 2021
Finspång  146 2021
Ödeshög  146 2021
Höör  145 2021
Alvesta  145 2021
Fagersta  145 2021
Skurup  145 2021
Mullsjö  145 2021
Ronneby  145 2021
Sundsvall  145 2021
Avesta  145 2021
Laholm  145 2021
Vara  145 2021
Åstorp  145 2021
Mörbylånga  145 2021
Orust  145 2021
Norrtälje  145 2021
Simrishamn  145 2021
Grästorp  145 2021
Umeå  144 2021
Katrineholm  144 2021
Hjo  144 2021
Sölvesborg  144 2021
Ljungby  144 2021
Eslöv  144 2021
Tibro  144 2021
Tanum  144 2021
Vårgårda  144 2021
Falun  144 2021
Nynäshamn  144 2021
Trelleborg  144 2021
Karlshamn  143 2021
Söderköping  143 2021
Lilla Edet  143 2021
Karlskoga  143 2021
Eksjö  143 2021
Vänersborg  143 2021
Falköping  143 2021
Falkenberg  143 2021
Eskilstuna  143 2021
Oxelösund  143 2021
Tranås  143 2021
Skara  143 2021
Enköping  143 2021
Kumla  143 2021
Götene  143 2021
Kristianstad  142 2021
Kristinehamn  142 2021
Karlskrona  142 2021
Tranemo  142 2021
Gislaved  142 2021
Landskrona  142 2021
Gävle  142 2021
Svedala  142 2021
Tjörn  141 2021
Vetlanda  141 2021
Habo  141 2021
Burlöv  141 2021
Höganäs  141 2021
Strömstad  141 2021
Ekerö  141 2021
Älmhult  141 2021
Mark  141 2021
Ulricehamn  141 2021
Ystad  141 2021
Vaggeryd  141 2021
Nässjö  141 2021
Lysekil  141 2021
Motala  141 2021
Båstad  141 2021
Nyköping  141 2021
Sotenäs  140 2021
Bollebygd  140 2021
Varberg  140 2021
Öckerö  140 2021
Vadstena  140 2021
Gnosjö  140 2021
Mjölby  140 2021
Norrköping  140 2021
Kalmar  140 2021
Mariestad  140 2021
Örebro  140 2021
Trollhättan  140 2021
Riket  140 2021
Haninge  140 2021
Halmstad  140 2021
Karlstad  139 2021
Uppsala  139 2021
Staffanstorp  139 2021
Västerås  139 2021
Botkyrka  139 2021
Håbo  139 2021
Ängelholm  139 2021
Strängnäs  139 2021
Trosa  139 2021
Lidköping  139 2021
Kävlinge  139 2021
Växjö  139 2021
Tyresö  139 2021
Upplands-Bro  138 2021
Alingsås  138 2021
Ale  138 2021
Vallentuna  138 2021
Huddinge  138 2021
Hammarö  138 2021
Uddevalla  138 2021
Nykvarn  137 2021
Värnamo  137 2021
Stenungsund  137 2021
Jönköping  137 2021
Knivsta  137 2021
Värmdö  137 2021
Järfälla  137 2021
Salem  137 2021
Vaxholm  137 2021
Vellinge  137 2021
Linköping  137 2021
Lidingö  136 2021
Skövde  136 2021
Lomma  136 2021
Sigtuna  136 2021
Helsingborg  136 2021
Österåker  136 2021
Upplands Väsby  136 2021
Borås  136 2021
Kungälv  136 2021
Härryda  135 2021
Malmö  134 2021
Lerum  134 2021
Kungsbacka  133 2021
Partille  133 2021
Täby  132 2021
Göteborg  131 2021
Mölndal  127 2021
Sollentuna  126 2021
Södertälje  125 2021
Sundbyberg  123 2021
Danderyd  123 2021
Lund  123 2021
Stockholm  123 2021
Nacka  121 2021
Solna  110 2021
Datakälla: SCB: Personlig kommunikation

Kommentar

Uppgifterna gäller alla personbilar och husbilar som är i trafik det givna året och inte är äldre än 20 år. Även elbilar räknas in i underlaget och tilldelas utsläppet noll. För laddhybrider används det viktade utsläppet. De fordon som saknar utsläppsvärde i vägtrafikregistret tilldelas ett genomsnittligt utsläppsvärde för den givna årsmodellen och fordonstypen enligt en modell som Trafikverket tagit fram.

De genomsnittliga certifierade koldioxidutsläppen per körd kilometer hos Sveriges bilar minskar än så länge i jämn takt. Det finns en risk att utsläppsminskningen planar ut och avstannar om ett antal år, eftersom denna trend just nu är tydlig hos de nyregistrerade personbilarna.

De certifierade koldioxidutsläppen är nära relaterade till bilarnas energieffektivitet. Utvecklingen av nya bilars energieffektivitet analyseras i indikator H2A.

Alla data till och med år 2021 är baserade på fordonens förbruking och utsläpp bestämda med körcykeln NEDC. Den nya körcykeln WLTP ger högre värden.

Indikator K.H.B1.M
Uppdaterad: 2022-04-01