Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator K. H.B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Örnsköldsvik

2006

530,7

1

Örnsköldsvik

2007

535,2

2

Örnsköldsvik

2008

535,5

3

Örnsköldsvik

2009

539,5

4

Örnsköldsvik

2010

541,2

5

Örnsköldsvik

2011

550,5

6

Örnsköldsvik

2012

554,3

7

Örnsköldsvik

2013

557,6

8

Örnsköldsvik

2014

562,8

9

Örnsköldsvik

2015

564,3

10

Örnsköldsvik

2016

565,7

11

Örnsköldsvik

2017

567,2

12

Örnsköldsvik

2018

567,4

13

Örnsköldsvik

2019

565,2

14

Örnsköldsvik

2020

568,6

15

Örnsköldsvik

2021

566,1

16

Örnsköldsvik

2022

570,2

17

Örnsköldsvik

2023

571,9

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-03-24