Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator K. H.B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Öckerö

2006

422,8

1

Öckerö

2007

423,9

2

Öckerö

2008

423,3

3

Öckerö

2009

429,1

4

Öckerö

2010

431,9

5

Öckerö

2011

439,3

6

Öckerö

2012

441,0

7

Öckerö

2013

445,6

8

Öckerö

2014

452,0

9

Öckerö

2015

456,2

10

Öckerö

2016

457,2

11

Öckerö

2017

459,5

12

Öckerö

2018

459,0

13

Öckerö

2019

460,5

14

Öckerö

2020

463,7

15

Öckerö

2021

470,2

16

Öckerö

2022

466,2

17

Öckerö

2023

463,0

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-03-24