Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Antal personbilar i trafik

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare
Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)
Ödeshög 2006 520,2
Ödeshög 2007 530,3
Ödeshög 2008 534,4
Ödeshög 2009 532,6
Ödeshög 2010 543,9
Ödeshög 2011 563,8
Ödeshög 2012 564,2
Ödeshög 2013 579,4
Ödeshög 2014 582,8
Ödeshög 2015 583,1
Ödeshög 2016 584,4
Ödeshög 2017 586,6
Ödeshög 2018 584,4
Ödeshög 2019 589,7
Ödeshög 2020 591,2
Ödeshög 2021 591,1
Ödeshög 2022 586,6
Ödeshög 2023 584,8
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Indikator K.H.B1.A.1
Uppdaterad: 2024-03-24