Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Antal personbilar i trafik

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare
Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)
Valdemarsvik 2006 518,0
Valdemarsvik 2007 522,2
Valdemarsvik 2008 525,9
Valdemarsvik 2009 533,0
Valdemarsvik 2010 534,7
Valdemarsvik 2011 542,4
Valdemarsvik 2012 548,8
Valdemarsvik 2013 546,7
Valdemarsvik 2014 551,9
Valdemarsvik 2015 555,4
Valdemarsvik 2016 556,5
Valdemarsvik 2017 556,3
Valdemarsvik 2018 560,3
Valdemarsvik 2019 559,3
Valdemarsvik 2020 568,2
Valdemarsvik 2021 569,5
Valdemarsvik 2022 567,5
Valdemarsvik 2023 564,6
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Indikator K.H.B1.A.1
Uppdaterad: 2024-03-24