Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Antal personbilar i trafik

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare
Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)
Upplands Väsby 2006 412,4
Upplands Väsby 2007 236,2
Upplands Väsby 2008 410,8
Upplands Väsby 2009 407,8
Upplands Väsby 2010 408,4
Upplands Väsby 2011 404,4
Upplands Väsby 2012 401,0
Upplands Väsby 2013 396,9
Upplands Väsby 2014 407,6
Upplands Väsby 2015 405,9
Upplands Väsby 2016 410,2
Upplands Väsby 2017 407,9
Upplands Väsby 2018 400,9
Upplands Väsby 2019 395,9
Upplands Väsby 2020 398,7
Upplands Väsby 2021 395,4
Upplands Väsby 2022 384,8
Upplands Väsby 2023 379,6
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Indikator K.H.B1.A.1
Uppdaterad: 2024-03-24