Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Antal personbilar i trafik

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare
Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)
Upplands-Bro 2006 411,2
Upplands-Bro 2007 712,5
Upplands-Bro 2008 403,3
Upplands-Bro 2009 399,1
Upplands-Bro 2010 396,1
Upplands-Bro 2011 401,9
Upplands-Bro 2012 400,4
Upplands-Bro 2013 404,1
Upplands-Bro 2014 407,7
Upplands-Bro 2015 411,2
Upplands-Bro 2016 415,3
Upplands-Bro 2017 423,4
Upplands-Bro 2018 414,2
Upplands-Bro 2019 409,6
Upplands-Bro 2020 407,6
Upplands-Bro 2021 406,5
Upplands-Bro 2022 397,4
Upplands-Bro 2023 387,8
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Indikator K.H.B1.A.1
Uppdaterad: 2024-03-24