Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator K. H.B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Upplands-Bro

2006

411,2

1

Upplands-Bro

2007

712,5

2

Upplands-Bro

2008

403,3

3

Upplands-Bro

2009

399,1

4

Upplands-Bro

2010

396,1

5

Upplands-Bro

2011

401,9

6

Upplands-Bro

2012

400,4

7

Upplands-Bro

2013

404,1

8

Upplands-Bro

2014

407,7

9

Upplands-Bro

2015

411,2

10

Upplands-Bro

2016

415,3

11

Upplands-Bro

2017

423,4

12

Upplands-Bro

2018

414,2

13

Upplands-Bro

2019

409,6

14

Upplands-Bro

2020

407,6

15

Upplands-Bro

2021

406,5

16

Upplands-Bro

2022

397,4

17

Upplands-Bro

2023

387,8

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-03-24