Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator K. H.B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Tidaholm

2006

510,3

1

Tidaholm

2007

523,4

2

Tidaholm

2008

523,5

3

Tidaholm

2009

526,6

4

Tidaholm

2010

527,4

5

Tidaholm

2011

537,4

6

Tidaholm

2012

543,3

7

Tidaholm

2013

550,1

8

Tidaholm

2014

556,8

9

Tidaholm

2015

563,7

10

Tidaholm

2016

570,7

11

Tidaholm

2017

578,9

12

Tidaholm

2018

584,2

13

Tidaholm

2019

585,3

14

Tidaholm

2020

586,6

15

Tidaholm

2021

590,6

16

Tidaholm

2022

588,5

17

Tidaholm

2023

589,6

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-03-24