Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Antal personbilar i trafik

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare
Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)
Sävsjö 2006 507,9
Sävsjö 2007 518,7
Sävsjö 2008 526,8
Sävsjö 2009 520,2
Sävsjö 2010 526,0
Sävsjö 2011 536,1
Sävsjö 2012 542,1
Sävsjö 2013 540,5
Sävsjö 2014 545,5
Sävsjö 2015 551,7
Sävsjö 2016 551,0
Sävsjö 2017 555,1
Sävsjö 2018 557,1
Sävsjö 2019 555,6
Sävsjö 2020 559,7
Sävsjö 2021 560,3
Sävsjö 2022 553,1
Sävsjö 2023 556,0
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Indikator K.H.B1.A.1
Uppdaterad: 2024-03-24