Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Antal personbilar i trafik

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare
Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)
Staffanstorp 2006 503,8
Staffanstorp 2007 504,2
Staffanstorp 2008 499,2
Staffanstorp 2009 498,1
Staffanstorp 2010 496,7
Staffanstorp 2011 500,9
Staffanstorp 2012 500,3
Staffanstorp 2013 506,4
Staffanstorp 2014 505,8
Staffanstorp 2015 509,1
Staffanstorp 2016 509,6
Staffanstorp 2017 504,8
Staffanstorp 2018 501,5
Staffanstorp 2019 493,8
Staffanstorp 2020 498,4
Staffanstorp 2021 500,4
Staffanstorp 2022 488,4
Staffanstorp 2023 486,0
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Indikator K.H.B1.A.1
Uppdaterad: 2024-03-24