Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator K. H.B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Skinnskatteberg

2006

531,1

1

Skinnskatteberg

2007

544,2

2

Skinnskatteberg

2008

556,9

3

Skinnskatteberg

2009

561,6

4

Skinnskatteberg

2010

570,3

5

Skinnskatteberg

2011

574,8

6

Skinnskatteberg

2012

589,5

7

Skinnskatteberg

2013

591,7

8

Skinnskatteberg

2014

588,2

9

Skinnskatteberg

2015

583,4

10

Skinnskatteberg

2016

592,9

11

Skinnskatteberg

2017

591,1

12

Skinnskatteberg

2018

606,2

13

Skinnskatteberg

2019

601,9

14

Skinnskatteberg

2020

588,2

15

Skinnskatteberg

2021

584,8

16

Skinnskatteberg

2022

578,6

17

Skinnskatteberg

2023

576,1

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-03-24