Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator K. H.B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Skellefteå

2006

482,0

1

Skellefteå

2007

486,9

2

Skellefteå

2008

488,4

3

Skellefteå

2009

492,2

4

Skellefteå

2010

495,8

5

Skellefteå

2011

504,9

6

Skellefteå

2012

510,6

7

Skellefteå

2013

515,4

8

Skellefteå

2014

524,2

9

Skellefteå

2015

529,7

10

Skellefteå

2016

536,8

11

Skellefteå

2017

538,6

12

Skellefteå

2018

539,6

13

Skellefteå

2019

542,0

14

Skellefteå

2020

545,6

15

Skellefteå

2021

545,5

16

Skellefteå

2022

539,5

17

Skellefteå

2023

532,9

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28