Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator K. H.B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Oxelösund

2006

460,7

1

Oxelösund

2007

463,2

2

Oxelösund

2008

462,4

3

Oxelösund

2009

465,9

4

Oxelösund

2010

469,9

5

Oxelösund

2011

477,8

6

Oxelösund

2012

479,3

7

Oxelösund

2013

484,4

8

Oxelösund

2014

488,0

9

Oxelösund

2015

486,5

10

Oxelösund

2016

483,9

11

Oxelösund

2017

487,0

12

Oxelösund

2018

485,4

13

Oxelösund

2019

484,3

14

Oxelösund

2020

486,0

15

Oxelösund

2021

483,9

16

Oxelösund

2022

480,4

17

Oxelösund

2023

485,6

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-03-24