Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator K. H.B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Oskarshamn

2006

521,0

1

Oskarshamn

2007

526,8

2

Oskarshamn

2008

531,0

3

Oskarshamn

2009

535,3

4

Oskarshamn

2010

537,6

5

Oskarshamn

2011

540,5

6

Oskarshamn

2012

533,1

7

Oskarshamn

2013

534,9

8

Oskarshamn

2014

539,1

9

Oskarshamn

2015

546,4

10

Oskarshamn

2016

544,1

11

Oskarshamn

2017

554,3

12

Oskarshamn

2018

554,7

13

Oskarshamn

2019

549,3

14

Oskarshamn

2020

544,9

15

Oskarshamn

2021

546,4

16

Oskarshamn

2022

542,4

17

Oskarshamn

2023

543,9

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-03-24