Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Antal personbilar i trafik

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare
Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)
Malung-Sälen 2006 620,3
Malung-Sälen 2007 631,2
Malung-Sälen 2008 630,7
Malung-Sälen 2009 639,2
Malung-Sälen 2010 638,7
Malung-Sälen 2011 650,5
Malung-Sälen 2012 656,2
Malung-Sälen 2013 665,2
Malung-Sälen 2014 686,8
Malung-Sälen 2015 680,0
Malung-Sälen 2016 676,0
Malung-Sälen 2017 681,5
Malung-Sälen 2018 682,6
Malung-Sälen 2019 687,2
Malung-Sälen 2020 687,5
Malung-Sälen 2021 691,0
Malung-Sälen 2022 697,2
Malung-Sälen 2023 680,5
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Indikator K.H.B1.A.1
Uppdaterad: 2024-03-24