Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Antal personbilar i trafik

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare
Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)
Ljusnarsberg 2006 519,4
Ljusnarsberg 2007 533,2
Ljusnarsberg 2008 539,1
Ljusnarsberg 2009 548,6
Ljusnarsberg 2010 545,7
Ljusnarsberg 2011 555,0
Ljusnarsberg 2012 561,7
Ljusnarsberg 2013 563,9
Ljusnarsberg 2014 565,2
Ljusnarsberg 2015 576,1
Ljusnarsberg 2016 563,7
Ljusnarsberg 2017 568,0
Ljusnarsberg 2018 578,8
Ljusnarsberg 2019 581,6
Ljusnarsberg 2020 589,0
Ljusnarsberg 2021 593,0
Ljusnarsberg 2022 594,2
Ljusnarsberg 2023 589,5
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Indikator K.H.B1.A.1
Uppdaterad: 2024-03-24