Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator K. H.B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Lidköping

2006

500,8

1

Lidköping

2007

505,1

2

Lidköping

2008

507,7

3

Lidköping

2009

512,4

4

Lidköping

2010

523,2

5

Lidköping

2011

532,6

6

Lidköping

2012

537,9

7

Lidköping

2013

542,6

8

Lidköping

2014

548,2

9

Lidköping

2015

551,9

10

Lidköping

2016

557,3

11

Lidköping

2017

565,9

12

Lidköping

2018

567,1

13

Lidköping

2019

569,5

14

Lidköping

2020

562,4

15

Lidköping

2021

561,0

16

Lidköping

2022

564,7

17

Lidköping

2023

565,7

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-03-24