Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator K. H.B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Laxå

2006

533,6

1

Laxå

2007

546,8

2

Laxå

2008

554,2

3

Laxå

2009

562,7

4

Laxå

2010

578,3

5

Laxå

2011

592,5

6

Laxå

2012

596,0

7

Laxå

2013

585,3

8

Laxå

2014

583,5

9

Laxå

2015

588,8

10

Laxå

2016

596,1

11

Laxå

2017

601,4

12

Laxå

2018

602,3

13

Laxå

2019

601,8

14

Laxå

2020

611,1

15

Laxå

2021

612,5

16

Laxå

2022

608,5

17

Laxå

2023

608,2

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-03-24