Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator K. H.B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Katrineholm

2006

460,2

1

Katrineholm

2007

462,7

2

Katrineholm

2008

461,1

3

Katrineholm

2009

461,8

4

Katrineholm

2010

460,9

5

Katrineholm

2011

468,8

6

Katrineholm

2012

467,1

7

Katrineholm

2013

471,4

8

Katrineholm

2014

478,6

9

Katrineholm

2015

485,4

10

Katrineholm

2016

494,4

11

Katrineholm

2017

495,4

12

Katrineholm

2018

496,4

13

Katrineholm

2019

489,1

14

Katrineholm

2020

488,8

15

Katrineholm

2021

489,5

16

Katrineholm

2022

487,8

17

Katrineholm

2023

486,2

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-03-24