Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator K. H.B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Karlstad

2006

465,2

1

Karlstad

2007

467,8

2

Karlstad

2008

465,5

3

Karlstad

2009

461,0

4

Karlstad

2010

462,3

5

Karlstad

2011

467,2

6

Karlstad

2012

470,2

7

Karlstad

2013

471,5

8

Karlstad

2014

476,0

9

Karlstad

2015

476,7

10

Karlstad

2016

482,7

11

Karlstad

2017

485,2

12

Karlstad

2018

483,4

13

Karlstad

2019

481,3

14

Karlstad

2020

479,7

15

Karlstad

2021

482,0

16

Karlstad

2022

475,8

17

Karlstad

2023

472,5

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-03-24