Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Antal personbilar i trafik

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare
Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)
Järfälla 2006 389,9
Järfälla 2007 388,0
Järfälla 2008 383,2
Järfälla 2009 381,9
Järfälla 2010 382,5
Järfälla 2011 381,8
Järfälla 2012 379,9
Järfälla 2013 379,8
Järfälla 2014 385,8
Järfälla 2015 386,7
Järfälla 2016 389,4
Järfälla 2017 379,2
Järfälla 2018 372,6
Järfälla 2019 366,6
Järfälla 2020 366,8
Järfälla 2021 367,2
Järfälla 2022 359,1
Järfälla 2023 360,2
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Indikator K.H.B1.A.1
Uppdaterad: 2024-03-24