Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator K. H.B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Huddinge

2006

362,9

1

Huddinge

2007

359,9

2

Huddinge

2008

354,5

3

Huddinge

2009

351,0

4

Huddinge

2010

348,3

5

Huddinge

2011

349,4

6

Huddinge

2012

348,1

7

Huddinge

2013

347,9

8

Huddinge

2014

348,2

9

Huddinge

2015

350,4

10

Huddinge

2016

350,3

11

Huddinge

2017

347,9

12

Huddinge

2018

343,7

13

Huddinge

2019

340,5

14

Huddinge

2020

346,8

15

Huddinge

2021

347,6

16

Huddinge

2022

343,6

17

Huddinge

2023

341,3

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-03-24