Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator K. H.B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Herrljunga

2006

523,9

1

Herrljunga

2007

530,4

2

Herrljunga

2008

529,0

3

Herrljunga

2009

534,8

4

Herrljunga

2010

535,3

5

Herrljunga

2011

537,1

6

Herrljunga

2012

545,6

7

Herrljunga

2013

547,4

8

Herrljunga

2014

552,9

9

Herrljunga

2015

553,7

10

Herrljunga

2016

558,2

11

Herrljunga

2017

560,9

12

Herrljunga

2018

566,8

13

Herrljunga

2019

569,8

14

Herrljunga

2020

577,7

15

Herrljunga

2021

577,8

16

Herrljunga

2022

575,8

17

Herrljunga

2023

575,9

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-03-24