Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Antal personbilar i trafik

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare
Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)
Hallstahammar 2006 489,7
Hallstahammar 2007 496,6
Hallstahammar 2008 498,5
Hallstahammar 2009 500,1
Hallstahammar 2010 503,7
Hallstahammar 2011 508,5
Hallstahammar 2012 512,6
Hallstahammar 2013 515,3
Hallstahammar 2014 523,7
Hallstahammar 2015 532,8
Hallstahammar 2016 534,2
Hallstahammar 2017 540,8
Hallstahammar 2018 535,3
Hallstahammar 2019 534,7
Hallstahammar 2020 539,3
Hallstahammar 2021 538,9
Hallstahammar 2022 534,8
Hallstahammar 2023 533,7
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Indikator K.H.B1.A.1
Uppdaterad: 2024-03-24