Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator K. H.B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Gnosjö

2006

524,6

1

Gnosjö

2007

530,8

2

Gnosjö

2008

535,5

3

Gnosjö

2009

529,0

4

Gnosjö

2010

529,8

5

Gnosjö

2011

542,8

6

Gnosjö

2012

550,0

7

Gnosjö

2013

551,6

8

Gnosjö

2014

558,7

9

Gnosjö

2015

563,1

10

Gnosjö

2016

567,0

11

Gnosjö

2017

574,6

12

Gnosjö

2018

566,8

13

Gnosjö

2019

569,7

14

Gnosjö

2020

570,6

15

Gnosjö

2021

578,4

16

Gnosjö

2022

579,9

17

Gnosjö

2023

587,2

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-03-24