Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator K. H.B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Eskilstuna

2006

447,8

1

Eskilstuna

2007

450,0

2

Eskilstuna

2008

443,2

3

Eskilstuna

2009

439,1

4

Eskilstuna

2010

439,7

5

Eskilstuna

2011

444,7

6

Eskilstuna

2012

446,0

7

Eskilstuna

2013

448,4

8

Eskilstuna

2014

452,8

9

Eskilstuna

2015

459,1

10

Eskilstuna

2016

464,5

11

Eskilstuna

2017

467,0

12

Eskilstuna

2018

464,7

13

Eskilstuna

2019

460,5

14

Eskilstuna

2020

462,3

15

Eskilstuna

2021

462,7

16

Eskilstuna

2022

461,2

17

Eskilstuna

2023

458,4

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-03-24