Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator K. H.B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Bromölla

2006

504,9

1

Bromölla

2007

509,0

2

Bromölla

2008

508,5

3

Bromölla

2009

508,3

4

Bromölla

2010

511,9

5

Bromölla

2011

514,6

6

Bromölla

2012

515,9

7

Bromölla

2013

524,7

8

Bromölla

2014

527,5

9

Bromölla

2015

530,8

10

Bromölla

2016

535,5

11

Bromölla

2017

539,6

12

Bromölla

2018

544,0

13

Bromölla

2019

543,4

14

Bromölla

2020

547,5

15

Bromölla

2021

548,3

16

Bromölla

2022

545,6

17

Bromölla

2023

548,7

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-03-24