Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator K. H.B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Borgholm

2006

537,4

1

Borgholm

2007

550,9

2

Borgholm

2008

550,7

3

Borgholm

2009

559,7

4

Borgholm

2010

562,7

5

Borgholm

2011

570,1

6

Borgholm

2012

567,0

7

Borgholm

2013

576,5

8

Borgholm

2014

583,5

9

Borgholm

2015

582,2

10

Borgholm

2016

583,5

11

Borgholm

2017

599,2

12

Borgholm

2018

602,2

13

Borgholm

2019

605,1

14

Borgholm

2020

616,7

15

Borgholm

2021

615,6

16

Borgholm

2022

610,0

17

Borgholm

2023

616,9

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-03-24