Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Antal personbilar i trafik

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare
Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)
Arvidsjaur 2006 525,5
Arvidsjaur 2007 533,8
Arvidsjaur 2008 541,0
Arvidsjaur 2009 572,9
Arvidsjaur 2010 575,6
Arvidsjaur 2011 575,0
Arvidsjaur 2012 559,6
Arvidsjaur 2013 580,7
Arvidsjaur 2014 588,4
Arvidsjaur 2015 590,9
Arvidsjaur 2016 587,1
Arvidsjaur 2017 594,2
Arvidsjaur 2018 590,8
Arvidsjaur 2019 600,0
Arvidsjaur 2020 609,6
Arvidsjaur 2021 604,4
Arvidsjaur 2022 608,7
Arvidsjaur 2023 613,9
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Indikator K.H.B1.A.1
Uppdaterad: 2024-03-24