Gå direkt till sidans innehåll

Antal lätta lastbilar i trafik

Indikator K. H.B1.A. 2

Antal lätta lastbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Kommun Senaste värdet (Antal/1 000 inv) Datum

0

Arvidsjaur

 170,3

2023

1

Arjeplog

 156,4

2023

2

Jokkmokk

 152,9

2023

3

Pajala

 148,2

2023

4

Härjedalen

 146,6

2023

5

Överkalix

 146,4

2023

6

Malung-Sälen

 143,2

2023

7

Sorsele

 141,6

2023

8

Solna

 140,3

2023

9

Åsele

 137,2

2023

10

Ragunda

 136,7

2023

11

Älvdalen

 134,5

2023

12

Dorotea

 132,5

2023

13

Kiruna

 129,3

2023

14

Strömsund

 127,5

2023

15

Gällivare

 125,3

2023

16

Vilhelmina

 122,8

2023

17

Grästorp

 119,7

2023

18

Ydre

 119,6

2023

19

Berg

 119,0

2023

20

Aneby

 118,9

2023

21

Orsa

 117,4

2023

22

Övertorneå

 117,2

2023

23

Dals-Ed

 114,8

2023

24

Ödeshög

 114,6

2023

25

Ånge

 113,0

2023

26

Ljusdal

 112,2

2023

27

Storuman

 111,0

2023

28

Älvsbyn

 111,0

2023

29

Södertälje

 108,4

2023

30

Bjurholm

 108,2

2023

31

Åre

 107,7

2023

32

Gullspång

 107,1

2023

33

Askersund

 106,2

2023

34

Krokom

 105,0

2023

35

Vara

 104,9

2023

36

Borgholm

 103,6

2023

37

Tanum

 103,3

2023

38

Gotland

 102,3

2023

39

Torsby

 100,8

2023

40

Vansbro

 100,3

2023

41

Sjöbo

 98,9

2023

42

Norsjö

 98,9

2023

43

Ockelbo

 98,5

2023

44

Essunga

 98,3

2023

45

Herrljunga

 98,2

2023

46

Bräcke

 98,0

2023

47

Sollefteå

 97,8

2023

48

Årjäng

 97,4

2023

49

Tomelilla

 97,2

2023

50

Ovanåker

 96,6

2023

51

Storfors

 96,0

2023

52

Rättvik

 94,5

2023

53

Nordanstig

 94,2

2023

54

Vindeln

 94,1

2023

55

Tingsryd

 93,5

2023

56

Mora

 93,1

2023

57

Sotenäs

 92,8

2023

58

Sunne

 91,7

2023

59

Malå

 91,6

2023

60

Valdemarsvik

 91,6

2023

61

Svenljunga

 91,5

2023

62

Båstad

 91,0

2023

63

Markaryd

 90,7

2023

64

Hedemora

 90,5

2023

65

Vingåker

 90,1

2023

66

Hörby

 89,8

2023

67

Uppvidinge

 89,2

2023

68

Simrishamn

 89,1

2023

69

Orust

 89,1

2023

70

Gnosjö

 88,4

2023

71

Bengtsfors

 88,0

2023

72

Mellerud

 87,6

2023

73

Tranemo

 87,5

2023

74

Kalix

 87,0

2023

75

Leksand

 87,0

2023

76

Torsås

 86,8

2023

77

Nacka

 85,9

2023

78

Hylte

 85,9

2023

79

Munkedal

 84,8

2023

80

Sollentuna

 84,6

2023

81

Laholm

 84,5

2023

82

Vimmerby

 83,6

2023

83

Boxholm

 83,3

2023

84

Säter

 83,2

2023

85

Lycksele

 83,1

2023

86

Östhammar

 82,9

2023

87

Hjo

 82,6

2023

88

Högsby

 82,6

2023

89

Sala

 82,1

2023

90

Eda

 82,1

2023

91

Töreboda

 82,0

2023

92

Hagfors

 81,8

2023

93

Munkfors

 81,8

2023

94

Heby

 81,7

2023

95

Lekeberg

 80,6

2023

96

Färgelanda

 80,5

2023

97

Kinda

 80,3

2023

98

Vetlanda

 80,0

2023

99

Götene

 79,3

2023

100

Ljusnarsberg

 79,0

2023

101

Haparanda

 78,9

2023

102

Vadstena

 78,4

2023

103

Bollnäs

 78,4

2023

104

Kungsör

 78,3

2023

105

Hultsfred

 78,2

2023

106

Robertsfors

 78,2

2023

107

Vårgårda

 78,1

2023

108

Kil

 77,9

2023

109

Karlsborg

 77,8

2023

110

Hudiksvall

 77,6

2023

111

Smedjebacken

 77,4

2023

112

Söderköping

 77,3

2023

113

Kramfors

 76,9

2023

114

Boden

 76,8

2023

115

Hässleholm

 76,8

2023

116

Lilla Edet

 76,3

2023

117

Norrtälje

 75,9

2023

118

Sölvesborg

 75,7

2023

119

Åtvidaberg

 75,6

2023

120

Falkenberg

 75,3

2023

121

Söderhamn

 75,1

2023

122

Mark

 74,8

2023

123

Gislaved

 74,6

2023

124

Mönsterås

 74,3

2023

125

Tierp

 74,2

2023

126

Ljungby

 74,2

2023

127

Norberg

 74,1

2023

128

Säffle

 73,6

2023

129

Eksjö

 73,4

2023

130

Laxå

 73,3

2023

131

Piteå

 73,2

2023

132

Varberg

 73,0

2023

133

Lindesberg

 72,6

2023

134

Gagnef

 72,5

2023

135

Flen

 71,8

2023

136

Strömstad

 71,7

2023

137

Nordmaling

 71,7

2023

138

Sävsjö

 71,4

2023

139

Svalöv

 71,3

2023

140

Tidaholm

 71,3

2023

141

Arvika

 71,2

2023

142

Hallsberg

 71,0

2023

143

Falköping

 70,9

2023

144

Skara

 70,4

2023

145

Örkelljunga

 70,4

2023

146

Alvesta

 69,8

2023

147

Emmaboda

 69,8

2023

148

Vaggeryd

 69,3

2023

149

Avesta

 69,1

2023

150

Hällefors

 69,0

2023

151

Gnesta

 67,9

2023

152

Filipstad

 67,7

2023

153

Örnsköldsvik

 67,7

2023

154

Tjörn

 67,6

2023

155

Nora

 67,5

2023

156

Mörbylånga

 67,0

2023

157

Östra Göinge

 66,9

2023

158

Grums

 66,2

2023

159

Skinnskatteberg

 66,2

2023

160

Skurup

 66,2

2023

161

Ulricehamn

 66,1

2023

162

Enköping

 65,6

2023

163

Perstorp

 65,1

2023

164

Bjuv

 65,1

2023

165

Lidköping

 64,6

2023

166

Östersund

 64,4

2023

167

Arboga

 64,3

2023

168

Tranås

 64,0

2023

169

Stockholm

 64,0

2023

170

Bromölla

 63,9

2023

171

Osby

 63,8

2023

172

Klippan

 63,6

2023

173

Vännäs

 63,4

2023

174

Lund

 63,3

2023

175

Mjölby

 63,2

2023

176

Hofors

 63,0

2023

177

Katrineholm

 62,8

2023

178

Borlänge

 62,6

2023

179

Höör

 62,4

2023

180

Mariestad

 62,4

2023

181

Trollhättan

 62,1

2023

182

Skellefteå

 62,1

2023

183

Luleå

 61,9

2023

184

Värnamo

 61,7

2023

185

Trosa

 61,5

2023

186

Nybro

 61,4

2023

187

Stenungsund

 61,3

2023

188

Tibro

 61,1

2023

189

Lysekil

 61,1

2023

190

Ludvika

 60,7

2023

191

Motala

 60,0

2023

192

Ängelholm

 59,9

2023

193

Degerfors

 59,5

2023

194

Nyköping

 59,4

2023

195

Kristianstad

 58,9

2023

196

Oskarshamn

 58,6

2023

197

Timrå

 58,4

2023

198

Riket

 58,3

2023

199

Kristinehamn

 58,1

2023

200

Västervik

 58,0

2023

201

Bollebygd

 57,9

2023

202

Fagersta

 57,9

2023

203

Ystad

 57,8

2023

204

Åmål

 57,6

2023

205

Finspång

 57,2

2023

206

Strängnäs

 57,0

2023

207

Köping

 56,8

2023

208

Uddevalla

 56,6

2023

209

Sundsvall

 56,4

2023

210

Härnösand

 56,0

2023

211

Lessebo

 55,3

2023

212

Olofström

 55,2

2023

213

Nässjö

 55,0

2023

214

Gävle

 54,9

2023

215

Sandviken

 54,9

2023

216

Habo

 54,8

2023

217

Kumla

 54,6

2023

218

Falun

 54,4

2023

219

Ronneby

 54,3

2023

220

Kungälv

 54,3

2023

221

Hallstahammar

 54,3

2023

222

Jönköping

 54,0

2023

223

Håbo

 53,8

2023

224

Åstorp

 53,6

2023

225

Nynäshamn

 53,3

2023

226

Kalmar

 53,3

2023

227

Forshaga

 53,1

2023

228

Älmhult

 52,9

2023

229

Eslöv

 52,8

2023

230

Karlskoga

 52,7

2023

231

Trelleborg

 52,2

2023

232

Norrköping

 51,9

2023

233

Karlshamn

 51,5

2023

234

Öckerö

 51,5

2023

235

Vänersborg

 51,5

2023

236

Mölndal

 51,2

2023

237

Helsingborg

 51,2

2023

238

Skövde

 50,3

2023

239

Vallentuna

 50,2

2023

240

Höganäs

 50,0

2023

241

Ekerö

 49,8

2023

242

Älvkarleby

 49,1

2023

243

Kungsbacka

 49,1

2023

244

Halmstad

 48,5

2023

245

Karlstad

 48,5

2023

246

Nykvarn

 47,4

2023

247

Värmdö

 47,4

2023

248

Borås

 47,2

2023

249

Mullsjö

 47,0

2023

250

Alingsås

 46,5

2023

251

Örebro

 45,1

2023

252

Surahammar

 45,0

2023

253

Kävlinge

 45,0

2023

254

Karlskrona

 44,8

2023

255

Växjö

 44,8

2023

256

Eskilstuna

 44,7

2023

257

Österåker

 44,6

2023

258

Ale

 44,3

2023

259

Svedala

 43,5

2023

260

Danderyd

 42,4

2023

261

Sigtuna

 42,4

2023

262

Knivsta

 42,2

2023

263

Haninge

 41,7

2023

264

Härryda

 40,1

2023

265

Staffanstorp

 39,9

2023

266

Västerås

 39,4

2023

267

Vellinge

 39,2

2023

268

Uppsala

 38,5

2023

269

Upplands-Bro

 38,4

2023

270

Lerum

 37,9

2023

271

Umeå

 37,7

2023

272

Linköping

 37,1

2023

273

Vaxholm

 36,7

2023

274

Malmö

 36,7

2023

275

Upplands Väsby

 36,1

2023

276

Oxelösund

 35,8

2023

277

Landskrona

 35,3

2023

278

Tyresö

 35,1

2023

279

Huddinge

 34,2

2023

280

Burlöv

 33,8

2023

281

Göteborg

 32,9

2023

282

Hammarö

 32,6

2023

283

Botkyrka

 32,0

2023

284

Partille

 31,8

2023

285

Järfälla

 27,2

2023

286

Salem

 26,2

2023

287

Täby

 25,6

2023

288

Lomma

 24,0

2023

289

Sundbyberg

 20,2

2023

290

Lidingö

 18,1

2023

Kommentar

Analys
Det rullar allt fler lätta lastbilar på svenska vägar. Trenden är tydlig och skiljer ut de lätta lastbilarna från övriga fordonstyper, där antalet fordon i trafik per capita hållit sig ungefär konstant under en lång följd av år.

Det växande antalet lätta lastbilar har troligen att göra med den ökande e-handeln, som medför ett växande behov av lätta transportfordon för att frakta varor till slutkund. Vissa ser ökningen som ett problem, eftersom de lätta lastbilarna kan korka igen våra städer. Men trenden kan också vara ett uttryck för en ökande omlastning från tung till lätt lastbil för transporter till verksamheter i stadskärnan, vilket är av godo.

Mer genererellt ser vi en tilltagande avprofessionalisering av godstransporterna. Det kan vara svårt att få tag i chaufförer. Att använda lätta lastbilar blir då attraktivt eftersom det räcker med vanligt B-körkort, som de flesta fortfarande har.

Ytterligare ett skäl till det ökande antalet lätta lastbilar är att småföretagare gynnats av ROT- och RUT-avdrag. Många hantverkare använder lätta lastbilar som yrkesfordon.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28