Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Antal bussar i trafik

Antal bussar i trafik per 1 000 invånare
Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)
Örnsköldsvik 2007 0,89
Örnsköldsvik 2008 0,94
Örnsköldsvik 2009 0,89
Örnsköldsvik 2010 0,93
Örnsköldsvik 2011 0,96
Örnsköldsvik 2012 0,89
Örnsköldsvik 2013 0,89
Örnsköldsvik 2014 0,40
Örnsköldsvik 2015 0,32
Örnsköldsvik 2016 0,30
Örnsköldsvik 2017 0,32
Örnsköldsvik 2018 0,32
Örnsköldsvik 2019 0,29
Örnsköldsvik 2020 0,18
Örnsköldsvik 2021 0,29
Örnsköldsvik 2022 0,18
Örnsköldsvik 2023 0,27
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Analys
Antalet bussar i trafik i Sverige förblev i det närmaste konstant under en lång följd av år fram till covid-pandemin år 2020. Detta speglar det faktum att resandet i buss inte ökade påtagligt under dessa år. Den långsamma ökning av kollektivtrafiken som vi såg före pandemin berodde istället på ökat spårburet resande.

Är 2020 minskade antalet bussar i trafik påtagligt. Detta kan sättas i samband med en nedskalad kollektivtrafik under pandemin. En återhämtning skedde år 2022, men antalet bussar per capita är år 2023 fortfarande lägre än alla år i mätserien före pandemin.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende.

Indikator K.H.B1.A.4
Uppdaterad: 2024-03-24