Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Antal bussar i trafik

Antal bussar i trafik per 1 000 invånare
Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)
Örkelljunga 2007 0,84
Örkelljunga 2008 0,94
Örkelljunga 2009 1,14
Örkelljunga 2010 1,35
Örkelljunga 2011 1,66
Örkelljunga 2012 1,97
Örkelljunga 2013 0,93
Örkelljunga 2014 1,03
Örkelljunga 2015 1,02
Örkelljunga 2016 0,80
Örkelljunga 2017 3,19
Örkelljunga 2018 4,32
Örkelljunga 2019 4,38
Örkelljunga 2020 1,53
Örkelljunga 2021 3,62
Örkelljunga 2022 3,92
Örkelljunga 2023 4,03
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Analys
Antalet bussar i trafik i Sverige förblev i det närmaste konstant under en lång följd av år fram till covid-pandemin år 2020. Detta speglar det faktum att resandet i buss inte ökade påtagligt under dessa år. Den långsamma ökning av kollektivtrafiken som vi såg före pandemin berodde istället på ökat spårburet resande.

Är 2020 minskade antalet bussar i trafik påtagligt. Detta kan sättas i samband med en nedskalad kollektivtrafik under pandemin. En återhämtning skedde år 2022, men antalet bussar per capita är år 2023 fortfarande lägre än alla år i mätserien före pandemin.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende.

Indikator K.H.B1.A.4
Uppdaterad: 2024-03-24